Rozmowa z Ewą Nekandą-Trepką – Stołecznym Konserwatorem Zabytków
Wojciech Przybyszewski
Przeglądy, poglądy
(Przegląd prasy)
Natolin dawny i współczesny
(Historia Natolina)
Wojciech Fijałkowski
Elizeum – podziemny salon księcia
(Dzieje niezwykłej podziemnej budowli)
Aneta Bojanowska, Andrzej Marek Wolański
ZABYTKI W KRAJOBRAZIE Stare Miasto w Warszawie przed jubileuszem wpisu na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO
(Okoliczności wpisania warszawskiej Starówki na Listę UNESCO)
Kolorystyka na elewacjach zabytkowej architektury
(Program „Kolorystyka Traktu Królewskiego”, prowadzony w Biurze Stołecznego Konserwatora Zabytków)
Karol Guttmejer
Zespół Stacji Filtrów
(Historia warszawskich wodociągów)
Sylwia Szymała
Ukryte piękno warszawskiej Pragi
(Wyniki badania piwnic przy ul. Targowej na warszawskiej Pradze)
Małgorzata Pastewka
Akcja cmentarze: Jubileusz – mały czy duży?
(Jubileusz Społecznego Komitetu Opieki nad Zabytkami Cmentarza Ewangelicko-Augsburskiego w Warszawie)
Witold Straus
Spotkanie z książką: Kapliczki warszawskie
(Omówienie książki Anny Beaty Bohdziewicz i Magdaleny Stopy)
Akcja cmentarze: Cmentarz choleryczny na warszawskiej Pradze
(Historia jednego z warszawskich cmentarzy)
Piotr Banaszkiewicz, Waldemar Matejak, Zbigniew Tucholski
Z WARSZTATU KONSERWATORA Piękno przywrócone
(Realizacje konserwatorskie w Warszawie w ciągu ostatnich 6 lat)
Piotr Zdon
Wokół jednego zabytku: Tajemnice Jana Nepomucena z ul. Senatorskiej
(Odkrycia dokonane przy okazji remontu pomnika Jana Nepomucena w Warszawie)
Agnieszka Kasprzak Miler
TO TEŻ SĄ ZABYTKI Bazyliszek i inne osobliwości
(Szyldy na kamienicach warszawskiej Starówki)
Kamila Baturo
ZBIORY I ZBIERACZE Pamięć miasta. Zapomniana kolekcja rodziny Konopków
(Kolekcja warszawskiego rodu)
Marek Konopka
Kolekcja rodziny Schiele
(Cenny zbiór varsavianów w warszawskim Muzeum Historycznym)
Jacek Bochiński
ZABYTKI I MŁODZIEŻ Nastolatek w samorządzie – konserwator w szkole
(Warsztaty szkolne organizowane przez Urząd m.st. Warszawy)
Andrzej Marek Wolański
ROZMAITOŚCI Społeczny opiekun zabytków w Warszawie
(Społeczna działalność w ochronie zabytków)
Małgorzata Gmiter
Wpisy do rejestru zabytków
(Wpisy do rejestru warszawskich zabytków)
Karol Guttmejer
Konkurs na nagrobek
(Propozycja opracowania wzornika współczesnego nagrobka)
Jacek de Rosset
Listy
Zabytki utracone: Dworzec Główny w Warszawie
(Historia warszawskiego Dworca Głównego)
Leszek Piskowski
Zespół Stacji Filtrów
Widoczny z tarasu widokowego Pałacu Kultury i Nauki zielony prostokąt w centrum Warszawy kryje w sobie idealnie zachowaną perłę dziewiętnastowiecznej inżynierii. Warszawskie wodociągi stanowią jedyny w Europie całkowicie zachowany zespół architektury przemysłowej tego typu, na dodatek jeszcze w pełni wykorzystywany. Podobne obiekty z tego okresu znajdowały się w Hamburgu, Düsseldorfie, Krefeld, Frankfurcie nad Menem, Amsterdamie, Lejdzie, Dordrechcie, Berlinie, Budapeszcie, Petersburgu.
Animatorem wszelkich działań związanych z realizacją stacji filtrów w Warszawie był ówczesny prezydent Warszawy Sokrates Starynkiewicz. 20 maja 1876 r. doprowadził do podpisania umowy z inżynierem Williamem Lindleyem na przedwstępne opracowanie projektu wodociągu i kanalizacji. Po dwóch latach koncepcję złożono w Magistracie. Magistrat przygotował umowę, która finalnie została podpisana 11 lipca 1881 r. na pierwszą serię robót z synem Williama Lindleya – Williamem Heerleinem Lindleyem.
William Heerlein Lindley, oprócz licznych skończonych projektów instalacji wodno-kanalizacyjnych (Warszawa, Frankfurt, Manhaim, Praga, Samara, Wurzburg, Bak, Bukareszt, itd.), wykonał wiele studiów wstępnych, opinii i orzeczeń. Nagrodzony najwyższymi orderami, dyplomami, tytułem honoris causa zajmował najbardziej zaszczytne miejsce w środowisku technicznym swych czasów. Mimo początkowej niechęci polskich inżynierów do zaproponowanych rozwiązań Lindley konsekwentnie dążył do celu i spokojnie odpowiadał na wszelkiego typu zarzuty. „Zarząd miejski powołał mnie tutaj w charakterze inżyniera nie po to, abym za pieniądze obywateli miasta robił próby, ale dlatego, abym na zasadzie doświadczeń stwierdzonych przez praktykę wykonał trwałą budowę, mogącą istnieć i działać regularnie w ciągu wielu dziesiątków lat” – replikował William Heerlein Lindley (Ryszard Żelichowski, Lindleyowie. Dzieje inżynierskiego rodu, Oficyna Wydawnicza RYTM, Warszawa 2002).
Sylwia Szymał
Pamięć miasta. Zapomniana kolekcja rodziny Konopków
Przy ul. Foksal, w kamienicy, obok której dzisiaj mieści się Urząd Stołecznego Konserwatora Zabytków, w 1944 r. przestała istnieć spuścizna pięciu generacji rodziny, której seniorem był Józef Konopka. Korzenie Konopków herbu Nowina sięgają średniowiecza i wiążą się z północnym Mazowszem, gdzie jeszcze w XVI w. istniało 30 miejscowości o nazwie Konopki (łączone z członem geograficznym np. Konopki Białystok lub określeniem znaczeniowym Konopki Tłuste, podobnie zresztą jak liczne Kossaki, Gosie, Żebry i Tyszki). Najstarszy syn Józefa II – Tadeusz II był postacią znaną w środowisku krakowskim jako malarz i kolekcjoner dzieł sztuki. Nauki pobierał w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych, przyjaźnił się z Grottgerem. Przez wiele lat rysował dla Oskara Kolberga, który przez 11 lat był rezydentem w Modlnicy, rodzinnym majątku Konopków. Tadeusz Konopka malował obrazy o tematyce historycznej i mitologicznej. Zachowało się ich niewiele – portret Kolberga znajduje się w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie, a stosunkowo niedawno wydobyto z magazynu kościoła w Mogilanach (gdzie był kolatorem) drogę krzyżową jego pędzla. Podstawa jego zbiorów – to dorobek odziedziczony od czasów pradziada Józefa I, głównie cenne archiwalia, pamiątki historyczne oraz biblioteka.
Wiadomo, że zbiór biblioteczny liczył 6500 woluminów, z czego znaczną część stanowiły manuskrypty i starodruki. Na szczególną uwagę zasługiwała Biblia tzw. Radziwiłłowska z 1544 r., pochodząca z księgozbioru Zygmunta Augusta, z królewskim superexlibrisem i w oprawie z 1549 r. Były tam także pierwsze wydania dzieł Mickiewicza, Słowackiego, Woltera oraz duży zbiór druków ulotnych i czasopism z pierwszej połowy XIX w. Ważną pozycję stanowiły dyplomy i listy królów polskich – m.in. najstarszy przywilej dla miasta Monasterza z 1399 r., dla wsi Podolany z 1463 r. wydany przez Kazimierza Jagiellończyka, dyplom Stanisława Augusta mianujący Józefa Konopkę(I) łowczym sanockim z 1780 r.
Więcej o kolekcji rodu można przeczytać w artykule.
Marek Konopka
Kolekcja rodziny Schiele
W 2002 r. Muzeum Historyczne m.st. Warszawy otrzymało w darze zbiór cennych poloników, w tym wielu varsavianów. Ofiarodawcami byli małżonkowie – Barbara i Jan Schiele, zamieszkali od ponad 50 lat w Londynie.
Pochodząca z Saksonii rodzina Schiele związana była z Warszawą od drugiej połowy XVIII w. W 1846 r. Konstanty Schiele wraz z Błażejem Haberbuschem i ich wspólnym teściem Henrykiem Klewe zakupili browar przy ul. Krochmalnej, który stał się zaczątkiem znanej warszawskiej firmy piwowarskiej „Haberbusch i Schiele”. W 1921 r., po odzyskaniu niepodległości, stworzono spółkę „Haberbusch i Schiele. Zjednoczone Browary Warszawskie Spółka Akcyjna”, skupiającą największe browary stolicy. Firma produkowała 10% piwa w Polsce. Po drugiej wojnie światowej spółkę przejęło państwo, działała ona pod nazwą „Browary Warszawskie”.
Członkowie rodziny Schiele podczas okupacji byli czynnie zaangażowani w działalność konspiracyjną i walkę z okupantem, byli członkami Armii Krajowej lub ją wspomagali. Mimo nacisków, nikt z tej rodziny nie podpisał volkslisty. Wnuk współzałożyciela browaru Henryk Schiele (1889-1966) oraz jego syn Jan (1919-2000) po wybuchu wojny znaleźli się za granicą – najpierw we Francji, następnie w Wielkiej Brytanii. Byli żołnierzami I Korpusu Polskiego: Henryk porucznikiem służb medycznych, Jan – porucznikiem w I Dywizji Pancernej gen. Stanisława Maczka. Po wojnie pozostali w Anglii. Swą miłość do utraconej ojczyzny wyrażali gromadząc polonika, nabywane w londyńskich antykwariatach. Henryk posiadał już w Warszawie przed wojną cenne zbiory sztuki i rzemiosła, które uległy zniszczeniu we wrześniu 1939 r. Zachował się jedynie malowany na blasze ryngraf z przedstawieniem Matki Bożej (pamiątka rodzinna żony Henryka), dwa rysunki Jana Matejki, dwa Juliusza Kossaka i jeden Jacka Malczewskiego. Stały się one zaczątkiem nowej kolekcji, której gromadzenie Henryk Schiele rozpoczął po osiedleniu się w Londynie wraz z żoną i synem w 1947 r. Trzon kolekcji jest dziełem Henryka i Jadwigi. Po ich śmierci zbiorem opiekował się i powiększał go Jan wraz z żoną Barbarą.
Kolekcję tworzą przede wszystkim ryciny, rysunki i akwarele, liczące blisko 600 obiektów. Są to mapy, widoki miast Rzeczypospolitej, portrety osobistości polskich, wizerunki przedstawicieli różnych grup społecznych. Ponadto na kolekcję składają się obrazy olejne, miniatury, meble, porcelana, szkło, militaria – ogółem ponad 1000 pozycji.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: [email protected]