Szarża ułańska na kozaków na terenie wiejskiego obejścia
olej, płótno dublowane 51,5 × 71 sygn. u dołu po lewej: "Z. Rozwadowski"
Studia w Szkole Sztuk Pięknych w Krakowie, m.in. u Matejki, następnie 1892-93 u Antona Abé w Mo-nachium. Mieszkał we Lwowie, gdzie był profesorem Szkoły Przemysłowej. Współautor "Panoramy Racławickiej" i innych panoram. Współpracował z Wojciechem Kossakiem i w pewnym stopniu upodobnił swe malarstwo do jego maniery. Autor przede wszystkim obrazów batalistycznych, także często legionowych, chętnie z końmi.
Pęd, wspięty koń - walka w pogodny, jasny dzień, niemal kwintesencja malarstwa Rozwadowskiego.
ROZWADOWSKI Zygmunt
Zygmunt Rozwadowski (1870 Lwów - 1950 Zakopane). Malarz, dekorator, pedagog. Kształcił się w latach 1883 – 1892 w krakowskiej SSP, gdzie przez ostatnie dwa lata uczęszczał do Oddziału Kompozycji Jana Matejki. Naukę kontynuował w Monachium w prywatnej szkole Antona Ažbégo. Wczesne prace wystawiał w TPSP w Krakowie pod pseudonimem Jordan. Po studiach osiedlił się we Lwowie. W latach 1910 - 1920 był profesorem w lwowskiej Szkole Sztuk Zdobniczych i Przemysłu Artystycznego i współpracował przy dekoracji sal Teatru Miejskiego. W czasie I wojny służył w Legionach Polskich. Po II wojnie światowej zamieszkał w willi „Jordanówka” w Zakopanem.
Malował głównie obrazy o tematyce batalistycznej (wojny napoleońskie, powstanie listopadowe, sceny legionowe) i przedstawienia rodzajowe z motywami łowieckimi, zaprzęgi konne, także portrety, wiejskie pejzaże. Brał udział w pracach zespołu Panoramy Racławickiej (1893), malując sceny związane z kawalerią. Współpracował z Janem Styką przy panoramach Golgota (1896-97), Bem w Siedmiogrodzie (zamówiona przez rząd węgierski w 1898 r.), Męczeństwo chrześcijan w cyrku Nerona (1897-99) i Wojciechem Kossakiem przy Bitwie pod piramidami (1900 - fragment z szarżą mameluków). Zaprzyjaźniony z Kossakiem służył mu również pomocą „podmalowując” wybrane partie jego obrazów batalistycznych. Uznany jako malarz realista, był niezwykle wprawny w odtwarzaniu sylwetek koni. Jego dzieła cechuje fotograficzna niemal dokładność, śmiałe skróty perspektywiczne i swoista dynamika układów kompozycyjnych.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: [email protected]