na odwrociu stempel: `WŁADYSŁAW ŚLEWIŃSKI | ze spuścizny | POŚMIERTNEJ` oraz napis `E. Slewinska`
POCHODZENIE: - kolekcja Eugenii Ślewińskiej, żony artysty - kolekcja rodziny Buffetaud, Paryż
(…) Wiemy, że Ślewiński miał własny dom w Le Pouldu, gdzie w 1894 podejmował Gauguina. Miał także wspaniałą rezydencję, Bellevue w Pont-Aven, ale spełnieniem jego marzeń było dopiero zakupienie domu w małym porcie rybackim w Doelan, w którym z okien było widać morze. W pobliżu (wtedy) nie było domów, miał więc - jak mówił - ocean dla siebie. Wychodził ze sztalugami nad morze codziennie, niezależnie od pogody. Jeżeli nawet nie malował, to przynajmniej obserwował. `Uczył się oceanu`. Ślewiński często zapraszał do siebie gości z Polski. Tym osobom zawdzięczamy nieco pisemnych relacji o urządzeniu domu, o stylu życia państwa Ślewińskich. (...) W 1910 roku przebywała w Doelan Wanda Popławska (primo voto Glinkowa), której edukacją malarską Ślewiński się opiekował w czasie swego pobytu w Polsce. W swych wspomnieniach przekazała między innymi: `W Doelan najsilniejsze sztormy oceaniczne nie były w stanie powstrzymać Ślewińskiego od wycieczek malarskich. Można go było często obserwować, jak obładowany rynsztunkiem malarskim walczył z uporczywym wichrem, wspinając się formalnie na czworakach, żeby zająć upatrzony dla pracy posterunek`. Syn Wandy Popławskiej, Xawery Glinka, który w 1912 spędził tam cały miesiąc, w swych wspomnieniach spisanych w latach czterdziestych w Bejrucie pisze: `Chodziliśmy ze Ślewińskim na długie spacery wzdłuż stromego brzegu morskiego, podziwialiśmy przypływy i odpływy, rozbijające się o wysokie skały potężne fale. Niech pan patrzy - ciągnął mnie za rękaw Ślewiński`. Dwa lata później Tadeusz Makowski również towarzyszył Ślewińskiemu w spacerach nad oceanem. W jeden ze sztormowych dni października 1914 zanotował w pamiętniku: `Na niebie ołowiane zawisły chmury tuż nad nami. Ślewiński zna morze i lubi je nade wszystko. Oczy utkwione w przestrzeń widziały już niejedną chwilę podobną. Śledził ruch fal, które nieraz malował` (Władysława Jaworska, Władysław Ślewiński, Warszawa 1991, s. 40-49).
Jeden z najwybitniejszych polskich postimpresjonistów. Urodził się w ziemiańskiej rodzinie. W 1875 rozpoczął studia rolnicze z zamiarem gospodarowania w ojcowskich majątkach. Uczęszczał też krótko do warszawskiej Szkoły Rysunkowej Wojciecha Gersona. W 1888 roku wyjechał do Francji. Tam związał się ze szkołą Pont Aven i kręgiem Paula Gauguina. Studiował w paryskiej Académie Colarossi w latach 1888-1890. W 1905-10 przebywał w Krakowie, Poroninie, Lwowie i Warszawie, gdzie otworzył prywatną szkołę malarstwa. W 1908-10 był profesorem warszawskiej Szkoły Sztuk Pięknych. Malował pejzaże (głównie morskie), kwiaty, martwe natury i portrety.
ŚLEWIŃSKI Władysław
Przez krótki czas uczył się rysunku u Wojciecha Gersona w Warszawie, ale malować zaczął dopiero po przyjeździe do Paryża w roku 1888. Tam, uczył się w Akadémie Julian i Akadémie Colarossi. Zaprzyjaźniony z Paulem Gauguinem, w l. 1890-1895 wyjeżdżał wraz z nim do Le Pouldu w Bretanii, gdzie zbliżył się do grupy malarzy tzw. szkoły Pont Aven. Lata 1905-1910 spędził w Polsce – w Krakowie, Poroninie, Warszawie. W 1907 był w Monachium. W 1908 został profesorem warszawskiej Szkoły Sztuk Pięknych, otworzył także własną szkołę malarską. W 1910 wrócił do Francji i na stałe zamieszkał w Doëlan w Bretanii. Malował martwe natury, kwiaty, portrety, krajobrazy z Tatr, Podhala i Kazimierza nad Wisłą, ale głównie nadmorskie pejzaże z Bretanii. Jego obrazy charakteryzują się syntetyczną formą, subtelnym kolorem i miękką linią konturu, z lekką nutą melancholii.
Informacje dla kupujących:
Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji"LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: [email protected]
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.
Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.
Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium. Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: [email protected]