na odwrociu stempel: `WŁADYSŁAW ŚLEWIŃSKI | ze spuścizny | POŚMIERTNEJ`, napis `E. oraz na niebiesko: `35. Neige a Zakopane`
POCHODZENIE: - kolekcja Eugenii Ślewińskiej, żony artysty - kolekcja rodziny Buffetaud, Paryż
LITERATURA: - W. Jaworska, Władysław Ślewiński, Muzeum Narodowe w Warszawie, il. 157, nr kat. 181, s. 103
Prezentowany obraz pochodzi z krótkiego polskiego okresu twórczości artysty. Ślewiński wrócił do kraju w 1905 roku, prawdopodobnie ze względu na zmęczenie prowincjonalną Bretanią, w której mieszkał od 1890 roku, albo poczucie kryzysu wiszącego nad środowiskiem Pont-Aven po śmierci Gauguina w roku 1903. Możliwe, że artysta zdecydował się na opuszczenie Francji, przeczuwając polityczną burzę robotniczej rewolucji 1905 roku i widząc w niej szanse na odzyskanie przez Polskę niepodległości. W 1906 roku, po krótkich pobytach w Warszawie i Krakowie, zamieszkał jednak w Poroninie i odciął się od środowiska polskich intelektualistów. W okresie polskim utrzymywał kontakty przede wszystkim z Janem Kasprowiczem i jego rodziną. W latach 1906-1910 Ślewiński stworzył we względnym odosobnieniu zespół niezwykłych górskich pejzaży, do których należy prezentowany obraz. Monografistka artysty, Władysława Jaworska, uważa, że pobyt w Poroninie przyniósł niezwykły plon. Historyczka sztuki pisała: "Zima w Zakopanem przyniosła nowy problem - śnieg. Śnieg kryje właściwe sylwety gór, drzew, chałup, obłość kształtów w miejsce ich naturalnej ostrości, dając zwód optyczny bardziej poddający się syntezie niż rozproszony w szczegółach pejzaż letni czy jesienny. A do tego barwne i świetlne skrzenie się zmrożonej pokrywy śnieżnej, różowe poblaski w słońcu, indygo, błękity, szarości odbierane od chmur - wszystko to zachwycało artystę. Wkrótce po przyjeździe do Poronina (grudzień 1905) pisze do Józefa Mehoffera (…): "Mam nadzieję niedługo być w Krakowie (…) opowiem o nieuchwytnych pięknościach naszych Tatr". Ze swym irlandzkim przyjacielem Roderikiem O`Connorem również dzielił się wrażeniami, pisząc, że choć jest przeziębiony i ma "podwójną fluksję", której nabawił się w czasie siarczystego mrozu, próbuje codziennie malować. "Ale jakie efekty tego bajkowego śniegu! Można zwariować!" Ze znanych dziewięciu zimowych pejzaży górskich tylko trzy znajdują się w muzealnych zbiorach w Polsce. Trzy pozostają w kolekcjach prywatnych we Francji, trzy znamy tylko z reprodukcji w czasopismach.
Jeden z najwybitniejszych polskich postimpresjonistów. Urodził się w ziemiańskiej rodzinie. W 1875 rozpoczął studia rolnicze z zamiarem gospodarowania w ojcowskich majątkach. Uczęszczał też krótko do warszawskiej Szkoły Rysunkowej Wojciecha Gersona. W 1888 roku wyjechał do Francji. Tam związał się ze szkołą Pont Aven i kręgiem Paula Gauguina. Studiował w paryskiej Académie Colarossi w latach 1888-1890. W 1905-10 przebywał w Krakowie, Poroninie, Lwowie i Warszawie, gdzie otworzył prywatną szkołę malarstwa. W 1908-10 był profesorem warszawskiej Szkoły Sztuk Pięknych. Malował pejzaże (głównie morskie), kwiaty, martwe natury i portrety.
ŚLEWIŃSKI Władysław
Przez krótki czas uczył się rysunku u Wojciecha Gersona w Warszawie, ale malować zaczął dopiero po przyjeździe do Paryża w roku 1888. Tam, uczył się w Akadémie Julian i Akadémie Colarossi. Zaprzyjaźniony z Paulem Gauguinem, w l. 1890-1895 wyjeżdżał wraz z nim do Le Pouldu w Bretanii, gdzie zbliżył się do grupy malarzy tzw. szkoły Pont Aven. Lata 1905-1910 spędził w Polsce – w Krakowie, Poroninie, Warszawie. W 1907 był w Monachium. W 1908 został profesorem warszawskiej Szkoły Sztuk Pięknych, otworzył także własną szkołę malarską. W 1910 wrócił do Francji i na stałe zamieszkał w Doëlan w Bretanii. Malował martwe natury, kwiaty, portrety, krajobrazy z Tatr, Podhala i Kazimierza nad Wisłą, ale głównie nadmorskie pejzaże z Bretanii. Jego obrazy charakteryzują się syntetyczną formą, subtelnym kolorem i miękką linią konturu, z lekką nutą melancholii.
Informacje dla kupujących:
Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji"LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: [email protected]
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.
Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.
Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium. Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: [email protected]