olej, płótno, 50,2 x 70,3 sygn. p. d.: monogramem wiązanym: WŚlewiński
Obraz reprodukowany w: "Polska Dzieje Sztuki", Barbara Kokoska, Wyd. R. Kluszczyński, Kraków 2002, str. 98
Ekspertyzy: Prof. Władysława Jaworska , W-wa, 05.06.2001, zdjęcie - opinia konserwatorska
Jeden z najwybitniejszych polskich postimpresjonistów silnie związany ze szkołą Pont Aven; do Paryża wyjechał w 1888 by wejść w krąg artystyczno-literackiej elity. Podjął naukę malarstwa w Académie Julian i przez prawie dwa lata uczęszczał do Académie Colarossi. Prawdopodobnie już w 1888 poznał P. Gauguina, a w l. 1890-96 malował w Pont Aven w Bretanii będąc członkiem artystycznej kolonii skupionej wokół twórcy estetyki kluazonizmu i syntetyzmu. W 1896 Ślewiński osiedlił się w pobliskim Le Pouldu. Prezentowany obraz należy do piękniejszych pejzaży morskich, jakie malarz stworzył w porcie rybackim Doëlan w Bretanii. Stylistyka dzieła odzwierciedla artystyczne pokrewieństwo Gauguina i Ślewińskiego, oddaje istotne cechy dekoratywnego obrazowania akcentującego płaszczyznę płótna i syntetyczną plamę barwną. Ślewiński wytrwale malował fragment wybrzeża wraz ze skałami, morzem, rybackimi łodziami i zmiennym teatrem nieba. Oferowany pejzaż malowany cienkimi warstwami farby zachwyca delikatną harmonią tonów masy perłowej i gorętszymi plamami brązów, ugrów i żółcieni w partii skał. Jak zwykle w tego rodzaju kompozycjach artyście bardziej niż o odtworzenie konkretnego fragmentu krajobrazu chodziło o symbolizowanie natury; uchwycenie jej cichego, ponadczasowego trwania. Obraz posiada ekspertyzę prof. Władysławy Jaworskiej. Zreprodukowany został w publikacji B. Kokoskiej "Polska Dzieje Sztuki" (Kluszczyński, Kraków 2002, str. 98).
ŚLEWIŃSKI Władysław
Przez krótki czas uczył się rysunku u Wojciecha Gersona w Warszawie, ale malować zaczął dopiero po przyjeździe do Paryża w roku 1888. Tam, uczył się w Akadémie Julian i Akadémie Colarossi. Zaprzyjaźniony z Paulem Gauguinem, w l. 1890-1895 wyjeżdżał wraz z nim do Le Pouldu w Bretanii, gdzie zbliżył się do grupy malarzy tzw. szkoły Pont Aven. Lata 1905-1910 spędził w Polsce – w Krakowie, Poroninie, Warszawie. W 1907 był w Monachium. W 1908 został profesorem warszawskiej Szkoły Sztuk Pięknych, otworzył także własną szkołę malarską. W 1910 wrócił do Francji i na stałe zamieszkał w Doëlan w Bretanii. Malował martwe natury, kwiaty, portrety, krajobrazy z Tatr, Podhala i Kazimierza nad Wisłą, ale głównie nadmorskie pejzaże z Bretanii. Jego obrazy charakteryzują się syntetyczną formą, subtelnym kolorem i miękką linią konturu, z lekką nutą melancholii.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: [email protected]