Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | [email protected]
KARTA OBIEKTU
ŚLEWIŃSKI Władysław | SKALISTE WYBRZEŻE W BRETANII, ok. 1910

Władysław ŚLEWIŃSKI (1854-1918)

SKALISTE WYBRZEŻE W BRETANII, ok. 1910

olej na płótnie, 50,1 x 70,4 cm, sygnowany p.d. "W Ślewiński"

Ekspertyza Władysławy Jaworskiej z 5.VI.2001 r. i Elżbiety Bogaczewicz-Biernackiej ocena konserwatorska stanu zachowania.
Poniższe cytaty pochodzą z tych ekspertyz.
Reprodukowany: Władysława J. Jaworska, Władysław Ślewiński, Kraków 2004, il. na s. 13 (tam zatytułowany Morze).
Pochodzenie: ze zbiorów rodziny Fijałkowskich w Skłótach k. Kutna. Obraz został prawdopodobnie podarowany przez żonę artysty Eugenię jego siostrze przyrodniej Helenie Fijałkowskiej z domu Ślewińskiej. Eugenia Ślewińska przyjechała do Polski w 1925 r.
Pierwszy raz Ślewiński zetknął się z morzem w Bretanii w 1889 r. i odtąd często przedstawiał je, ograniczając się głównie do pokazania wody i skał - ich piękna, grozy lub zgodnej symbiozy. Obecnie znanych jest ponad siedemdziesiąt pejzaży morskich Ślewińskiego. Jak pisze prof. Władysława Jaworska, "omawiana kompozycja, jak wiele innych pejzaży morskich, powstała w małym porcie rybackim DoĎlan w Bretanii, gdzie Ślewińscy kupili dom z wieżyczką zwany ŤZameczkiemą nad brzegiem oceanu. Jak wiadomo z licznych wspomnień odwiedzających go tam gości [...], artysta wychodził codziennie ze sztalugami nad brzeg i malował w plenerze, a dopiero później wykańczał obraz w pracowni". Prof. Jaworska "porównując kompozycję z innymi płótnami o bardzo zbliżonych motywach i kolorystyce", zaproponowała jako datę powstania obrazu rok ok. 1910.
Elżbieta Bogaczewicz-Biernacka stan zachowania obiektu określiła jako dobry. Pisze ona: "Obraz malowany b. subtelnie delikatnymi pociągnięciami pędzla, co daje efekt prawie akwarelowy". Władysława Jaworska podaje: "przechowywany w nieodpowiednich warunkach obiekt uległ licznym uszkodzeniom, stąd spore interwencje konserwatorskie. Wszystkie te zabiegi nie naruszyły jednakże pierwotnej substancji obrazu w warstwie malarskiej, rysunku i koloru".
Dołączona dokumentacja prac konserwatorskich wykonanych przez dr Annę Potocką i mgr Jacka Wybodowskiego w Pracowni Konserwacji Dzieł Sztuki Jacek Wybodowski w Warszawie (23.V.2005 r.).

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
ŚLEWIŃSKI Władysław
Przez krótki czas uczył się rysunku u Wojciecha Gersona w Warszawie, ale malować zaczął dopiero po przyjeździe do Paryża w roku 1888. Tam, uczył się w Akadémie Julian i Akadémie Colarossi. Zaprzyjaźniony z Paulem Gauguinem, w l. 1890-1895 wyjeżdżał wraz z nim do Le Pouldu w Bretanii, gdzie zbliżył się do grupy malarzy tzw. szkoły Pont Aven. Lata 1905-1910 spędził w Polsce – w Krakowie, Poroninie, Warszawie. W 1907 był w Monachium. W 1908 został profesorem warszawskiej Szkoły Sztuk Pięknych, otworzył także własną szkołę malarską. W 1910 wrócił do Francji i na stałe zamieszkał w Doëlan w Bretanii. Malował martwe natury, kwiaty, portrety, krajobrazy z Tatr, Podhala i Kazimierza nad Wisłą, ale głównie nadmorskie pejzaże z Bretanii. Jego obrazy charakteryzują się syntetyczną formą, subtelnym kolorem i miękką linią konturu, z lekką nutą melancholii.
[email protected]  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: [email protected]