Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | [email protected]
KARTA OBIEKTU
ŚLEWIŃSKI Władysław | Róże w wazonie

Władysław ŚLEWIŃSKI (1854-1918)

Róże w wazonie

olej na płótnie,
45 x 33 cm
sygnowany p. g.: "W Ślewiński"
obraz wpisany do rejestru zabytków decyzją z dnia 22 X 1987 r. (nr rejestru 597/88)

Jeden z najwybitniejszych malarzy polskich, jedyny polski przedstawiciel w grupie Pont Aven. Kształcił się w Paryżu, w Académie Julian i Academie Colarossi (1888-1890). W roku 1888 poznał Gauguina i malarzy z jego kręgu. W latach 1896-1906 na stałe mieszkał w Le Pouldu wśród malarzy z "Grupy Pont Aven". W okresie od 1905 do 1910 r. przebywał w Krakowie i Warszawie. W 1910 r. wrócił na stałe do Francji. Większą część twórczego życia spędził we Francji.
Ślewiński był jednym z najbardziej konsekwentnych kontynuatorów malarstwa stworzonego przez Gauguina i Szkołę z Pont Aven. Malował pejzaże, portrety, martwe natury i kwiaty komponowane płasko i dekoracyjnie, odznaczające się delikatną fakturą i specyficznym dla artysty ciemnym, fioletowo-błękitnym kolorytem.
Ze szczególną troską i wirtuozerią malował kwiaty. Specyficzny dla artysty typ przedstawienia, pozostając ogólnie wierny naturze, drogą eliminacji detalu oraz skrótów perspektywicznych doprowadził do transpozycji, którą polski krytyk określił jako "syntezę materialną i psychiczną".
Kwiaty u Ślewińskiego - jak wielokrotnie zauważali krytycy - traktowane są syntetycznie, wyrazowo, nastrojowo, tak jak może być traktowana indywidualność portretowanej osoby. Właśnie te cechy sprawiły, że malowane przez artystę bukiety zyskały miano "portretów kwiatowych". Zaprzyjaźniony z artysta Jan Kasprowicz tak pisał o powstających w pracowni Ślewińskiego przedstawieniach kwiatów:
"A pańskie kwiaty! te maki, te anemony, te słoneczniki. To nie doskonałe fotografie rzeczy, które żyły, ale zgasły z chwilą gdy się znalazły na kliszy, to wiecznie żyjące indywidualizmy, zadziwiające nie tylko techniką, ale przede wszystkim melancholijną muzyką Pańskiej duszy".
"Polska historia sztuki wpisała jego nazwisko w orbitę artystów Młodej Polski. Od 1889 do 1916 Ślewiński jest bowiem w pejzażu sztuki młodopolskiej ciągle obecny przez udział we wszystkich ważniejszych wystawach w Warszawie, Lwowie i Krakowie. (...) Światowa historia sztuki widzi w Ślewińskim artystę polskiego pochodzenia, wyrosłego na kulturze francuskiej, związanego przyjacielsko i artystycznie z Gauguinem i jego międzynarodową grupą w Bretanii, jedynego słowiańskiego członka Szkoły Pont - Aven, piewcę morza, krajobrazu i miejscowych typów Bretanii. Kocham Polskę i Gauguina - zwykł mawiać Ślewiński. Tym paradoksalnym skrótem określał etniczną i emocjonalną spójnię z krajem, który był mu dany z racji urodzenia oraz własny, przez siebie wybrany program estetyczny. Z fuzji tych dwóch wartości kulturowych powstała wartość trzecia, którą jest oryginalna, zarówno na polskim jak i na francuskim gruncie, twórczość malarska Władysława Ślewińskiego" (Wł. Jaworska, Władysław Ślewiński, Warszawa 1991).

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
ŚLEWIŃSKI Władysław
Przez krótki czas uczył się rysunku u Wojciecha Gersona w Warszawie, ale malować zaczął dopiero po przyjeździe do Paryża w roku 1888. Tam, uczył się w Akadémie Julian i Akadémie Colarossi. Zaprzyjaźniony z Paulem Gauguinem, w l. 1890-1895 wyjeżdżał wraz z nim do Le Pouldu w Bretanii, gdzie zbliżył się do grupy malarzy tzw. szkoły Pont Aven. Lata 1905-1910 spędził w Polsce – w Krakowie, Poroninie, Warszawie. W 1907 był w Monachium. W 1908 został profesorem warszawskiej Szkoły Sztuk Pięknych, otworzył także własną szkołę malarską. W 1910 wrócił do Francji i na stałe zamieszkał w Doëlan w Bretanii. Malował martwe natury, kwiaty, portrety, krajobrazy z Tatr, Podhala i Kazimierza nad Wisłą, ale głównie nadmorskie pejzaże z Bretanii. Jego obrazy charakteryzują się syntetyczną formą, subtelnym kolorem i miękką linią konturu, z lekką nutą melancholii.
[email protected]  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: [email protected]