Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | [email protected]
KARTA OBIEKTU
ŚLEWIŃSKI Władysław | MARTWA NATURA Z OWOCAMI I KSIĄŻKAMI

Władysław ŚLEWIŃSKI (1854-1918)

MARTWA NATURA Z OWOCAMI I KSIĄŻKAMI

olej na płótnie,
27,1 x 35,5 cm,
sygnowany p.g. "W Ślewiński", na odwrocie (na płótnie) stempel paryskiej firmy Deforge [materiały malarskie]

Pochodził z rodziny ziemiańskiej. Nieodpowiednie administrowanie własnym majątkiem w Pilaszkowicach zmusiło go w 1888 r. do wyjazdu do Paryża. Przedtem krótko uczył się w warszawskiej Szkole Rysunkowej W. Gersona, ale dopiero we Francji postanowił zająć się malarstwem na poważnie. W Paryżu krótko studiował w Académie Julian i dwa lata w Académie Colarossi. W 1889 r. zetknął się i zaprzyjaźnił z Paulem Gauguinem, który oddziałał na jego późniejszą twórczość. W latach 1890-95 wraz z Gauguinem wyjeżdżał na letnie plenery do miejscowości Le Pouldu k. Pont-Aven w Bretanii i należał do tzw. Szkoły z Pont-Aven, której przewodził Gauguin. W 1896 r. zamieszkał tam. W 1905 r. powrócił do kraju, mieszkał kolejno w Warszawie, Krakowie i Poroninie. W 1907 r. studiował w Monachium. W latach 1908-1910 był profesorem Szkoły Sztuk Pięknych w Warszawie. Wówczas ze swoimi uczniami wyjeżdżał na plenery do Kazimierza nad Wisłą i do Poronina. W 1910 r. wyjechał do Francji i mieszkał na przemian w Paryżu, Doélan i Le Pouldu. Swoje obrazy wystawiał w kraju i we Francji. Malował często pejzaże, portrety, typy ludowe i martwe natury. Te ostatnie to kompozycje złożone z kwiatów w wazonach lub doniczkach, dzbanków, książek, owoców, warzyw i innych przedmiotów. Dzięki Ślewińskiemu martwa natura stała się równie ważnym, jak inne, tematem w malarstwie polskim. Władysława Jaworska napisała o martwych naturach Ślewińskiego: "Szerokim polem wypowiedzi Ślewińskiego, ukazującej inną jeszcze stronę jego twórczości - strony bardziej intymnej i kameralnej, jest martwa natura, wliczając w to i kompozycje kwiatowe. Można zaryzykować twierdzenie, że w martwej naturze i kwiatach wypowiedział się najpełniej i najbardziej osobiście. I to w sensie emocji, jak i malarskiego kunsztu. [...] W martwych naturach i kwiatach Ślewiński, bliższy Cézanne’a niż Gauguina - różni się od obu aranżowaniem przedmiotów i nastrojem. [...] Ślewiński jest w swych martwych naturach, szczególnie tych mrocznych, [...] bardziej ściszony, intymny, nastrojowy, zagadkowy, żeby nie rzec - mistyczny" (W. Jaworska, Władysław Ślewiński, Warszawa 1991, s. 82, 84). Przykładami martwych natur z owocami znajdujących się w zbiorach muzealnych są: Patera z owocami na czerwonym obrusie z ok. 1897 r. (Musée d’Orsay w Paryżu), Martwa natura ze srebrną misą i owocami z ok. 1897 r. (Lwowska Galeria Sztuki), Martwa natura z jabłkami z ok. 1901 r. (Muzeum Narodowe we Wrocławiu), Martwa natura z bananami z ok. 1901 r. (Musée des Beaux-Arts w Quimper), Martwa natura z dzbanem i jabłkami z ok. 1902 r. (Muzeum Narodowe w Krakowie), Jabłka i dzbanek z ok. 1904 r. (Muzeum Narodowe w Warszawie), Martwa natura ze zdobionym dzbanem z ok. 1907 r. (Musée des Beaux-Arts w Rennes). Przykładem martwej natury z książkami jest obraz Maska i książki z ok. 1897 r. (Muzeum Narodowe w Warszawie).

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
ŚLEWIŃSKI Władysław
Przez krótki czas uczył się rysunku u Wojciecha Gersona w Warszawie, ale malować zaczął dopiero po przyjeździe do Paryża w roku 1888. Tam, uczył się w Akadémie Julian i Akadémie Colarossi. Zaprzyjaźniony z Paulem Gauguinem, w l. 1890-1895 wyjeżdżał wraz z nim do Le Pouldu w Bretanii, gdzie zbliżył się do grupy malarzy tzw. szkoły Pont Aven. Lata 1905-1910 spędził w Polsce – w Krakowie, Poroninie, Warszawie. W 1907 był w Monachium. W 1908 został profesorem warszawskiej Szkoły Sztuk Pięknych, otworzył także własną szkołę malarską. W 1910 wrócił do Francji i na stałe zamieszkał w Doëlan w Bretanii. Malował martwe natury, kwiaty, portrety, krajobrazy z Tatr, Podhala i Kazimierza nad Wisłą, ale głównie nadmorskie pejzaże z Bretanii. Jego obrazy charakteryzują się syntetyczną formą, subtelnym kolorem i miękką linią konturu, z lekką nutą melancholii.
[email protected]  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: [email protected]