olej, płótno, 54 x 65 cm; sygn. l.g.: WSlewinski/ 904.
lit.: Władysław Ślewiński. 1854-1918. Wystawa monograficzna, katalog opr. Wł. Jaworska, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 1983. Ta oszczędna w formie kompozycja rozegrana została skromnymi środkami, a użyte w niej elementy sprowadzone zostały do minimum: oto kilka jabłek, wazon z różami i tkanina układają się w kompozycję doskonale wyważoną. Gładki sposób malowania, cienką warstwą malarską, mocny kontur przedmiotu o lekko płynnym przebiegu wzmacniają poczucie formy. W dorobku Wł. Ślewińskiego, z tzw. okresu Pont-Aven, ukształtowanego w kolonii artystów skupionych w otoczeniu P. Gauguina, znajdziemy kilka podobnie rozwiązanych martwych natur, gdzie przedmiot staje się pretekstem dla rozwinięcia czysto malarskiej formy. Artysta często malował kompozycje z luźno ułożonymi jabłkami (np. Martwa natura z zieloną filiżanką, ok. 1899, por. Katalog poz. 75), w kilku obrazach użył wazonu - bretońskiego dzbana z uchwytem (np. Bukiet róż w bretońskim dzbanku, ok. 1902, Kwiaty w wazonie, ok. 1906; por. Katalog poz. 96, 196). Także analogiczny sposób malowania róż widoczny jest na wielu płótnach Ślewińskiego (np. Wysoki flakon z kwiatami, ceramiczna waza, jabłka, ok. 1903, por. Katalog poz. 114). Opiniowana praca ma wybitny charakter malarski, a jej wysoka ranga artystyczna predestynuje ją do zbiorów muzealnych.
ŚLEWIŃSKI Władysław
Przez krótki czas uczył się rysunku u Wojciecha Gersona w Warszawie, ale malować zaczął dopiero po przyjeździe do Paryża w roku 1888. Tam, uczył się w Akadémie Julian i Akadémie Colarossi. Zaprzyjaźniony z Paulem Gauguinem, w l. 1890-1895 wyjeżdżał wraz z nim do Le Pouldu w Bretanii, gdzie zbliżył się do grupy malarzy tzw. szkoły Pont Aven. Lata 1905-1910 spędził w Polsce – w Krakowie, Poroninie, Warszawie. W 1907 był w Monachium. W 1908 został profesorem warszawskiej Szkoły Sztuk Pięknych, otworzył także własną szkołę malarską. W 1910 wrócił do Francji i na stałe zamieszkał w Doëlan w Bretanii. Malował martwe natury, kwiaty, portrety, krajobrazy z Tatr, Podhala i Kazimierza nad Wisłą, ale głównie nadmorskie pejzaże z Bretanii. Jego obrazy charakteryzują się syntetyczną formą, subtelnym kolorem i miękką linią konturu, z lekką nutą melancholii.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: [email protected]