Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | [email protected]
KARTA OBIEKTU
ŚLEWIŃSKI Władysław | Kwiaty w wysokim wazonie

Władysław ŚLEWIŃSKI (1854-1918)

Kwiaty w wysokim wazonie

olej/płótno, 65 x 50 cm
na odwrociu stempel: `WŁADYSŁAW ŚLEWIŃSKI | ze spuścizny |
POŚMIERTNEJ` oraz na czarno napis: `E. Slewinska`

POCHODZENIE:
- kolekcja Eugenii Ślewińskiej, żony artysty
- kolekcja rodziny Buffetaud, Paryż

"Pamiętaj, Ślewiński, nie wychodź nigdy ze swojej ciemnej gamy!" - miał powiedzieć kiedyś do Ślewińskiego Paul Gauguin. Gauguin często odwiedzał Polaka w jego pracowni w bretońskim Le Pouldu. Zdaniem monografistki artysty, Władysławy Jaworskiej, słynna wypowiedź mogła paść w 1894 roku, w czasie jednej z takich towarzyskich wizyt (W. Jaworska, Władysław Ślewiński, Warszawa 1991, s. 87). Nasycona kolorystyka prac Ślewińskiego, którą tak wysoko cenił Gauguin i z którą mamy do czynienia również w prezentowanym obrazie "Kwiaty w wysokim wazonie", pojawia się w twórczości artysty mniej więcej w tym samym czasie. Głębokie fioletowe tony i ciemne błękity kładzione przez artystę na płótnie o charakterystycznych grubych splotach pozwalały mu uzyskać rzadko spotykaną we francuskiej sztuce tego czasu maniera tenebrosa. Ten sposób malowania jest typowy dla wczesnych, paryskich i bretońskich kompozycji artysty. Na swoich płótnach Ślewiński działał wbrew recepturom dawnych mistrzów, twórców martwych natur z Holandii i Flandrii. Artysty nie interesowało bowiem ani oddanie blików światła na soczystych owocach, ani miękkości płatków kwiatów czy po prostu materialności przedmiotu. Przedmioty ujęte (w myśl zasad postimpresjonizmu) w sposób syntetyczny nie mają łudzić widza swoim realizmem. Ślewińskiemu można przypisać za to pozornie banalną, ale w końcu XIX wieku rewolucyjną myśl Maurice`a Denisa: "Obraz jest przede wszystkim powierzchnią płaską, pokrytą kolorami w pewnym określonym porządku". Na tle innych powstałych w maniera tenebrosa martwych natur Ślewińskiego "Kwiaty w wysokim wazonie" wyróżniają się śmiałym operowaniem kontrastami. Uwagę przykuwają szczególnie ostre zestawienia i krzykliwe, wybijające się jasne płatki kwiatów.

Jeden z najwybitniejszych polskich postimpresjonistów. Urodził się w ziemiańskiej rodzinie. W 1875 rozpoczął studia rolnicze z zamiarem gospodarowania w ojcowskich majątkach. Uczęszczał też krótko do warszawskiej Szkoły Rysunkowej im. W. Gersona.W 1888 roku wyjechał do Francji. Tam związał się ze szkołą Pont Aven i kręgiem PaulaGauguina. Studiował w paryskiej Académie Colarossi w latach 1888-1890. W latach 1905-10 przebywał w Krakowie, Poroninie, Lwowie i Warszawie, gdzie otworzył prywatną szkołę malarstwa. W latach 1908-10 był profesorem warszawskiej Szkoły Sztuk Pięknych. Malował pejzaże (głównie morskie), kwiaty, martwe natury i portrety.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
ŚLEWIŃSKI Władysław
Przez krótki czas uczył się rysunku u Wojciecha Gersona w Warszawie, ale malować zaczął dopiero po przyjeździe do Paryża w roku 1888. Tam, uczył się w Akadémie Julian i Akadémie Colarossi. Zaprzyjaźniony z Paulem Gauguinem, w l. 1890-1895 wyjeżdżał wraz z nim do Le Pouldu w Bretanii, gdzie zbliżył się do grupy malarzy tzw. szkoły Pont Aven. Lata 1905-1910 spędził w Polsce – w Krakowie, Poroninie, Warszawie. W 1907 był w Monachium. W 1908 został profesorem warszawskiej Szkoły Sztuk Pięknych, otworzył także własną szkołę malarską. W 1910 wrócił do Francji i na stałe zamieszkał w Doëlan w Bretanii. Malował martwe natury, kwiaty, portrety, krajobrazy z Tatr, Podhala i Kazimierza nad Wisłą, ale głównie nadmorskie pejzaże z Bretanii. Jego obrazy charakteryzują się syntetyczną formą, subtelnym kolorem i miękką linią konturu, z lekką nutą melancholii.
Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: [email protected]
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

[email protected]  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: [email protected]