Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | [email protected]
KARTA OBIEKTU
ŚLEWIŃSKI Władysław | Kwiaty w niebieskim wazonie, lata 1906-1918

Władysław ŚLEWIŃSKI (1854-1918)

Kwiaty w niebieskim wazonie, lata 1906-1918

olej, płótno, 55 × 46 cm
na odwrocie płótna pieczątka: "WŁADYSŁAW ŚLEWIŃSKI/ze spuścizny/ POŚMIERTNEJ"/
podpis: E.Ślewińska; na krośnie namalowane dwukrotnie białą farbą "121"

Wystawiany i opisywany:
Władysław Ślewiński. Z Pont Aven do Kazimierza. Wystawa w 100-lecie pierwszego pleneru malarskiego w Kazimierzu Dolnym, Muzeum Nadwiślańskie w Kazimierzu Dolnym, październik 2009 - styczeń 2010 r., [katalog z wystawy] oprac. Waldemar Odorowski, Muzeum Nadwiślańskie w Kazimierzu Dolnym, 2009, str. 55
Obraz posiada ekspertyzę prof. Barbary Brus-Malinowskiej z 2011 r.

"Władysław Ślewiński w ciągu całej swojej twórczości podejmował trzy tematy. Były to: portrety, pejzaże i martwe natury. Te ostatnie stanowiły zazwyczaj bukiety kwiatów w wazonach ceramicznych, ceramika, owoce, umieszczone na przykrytym serwetą stole. Ich tło bywało "nieokreślone", sugerując fragment miękko układającej się tkaniny, przeważnie gładniej lub słabo czytelnym deseniu. Pieczątka i podpis Eugenii Ślewińskiej na odwrociu płótna świadczą o pochodzeniu obrazu. Eugenia Ślewińska, z domu Szewców była zamożną Rosjanką. Po rewolucji w Rosji została praktycznie bez środków do życia. Po śmierci artysty w 1918 roku, żona starannie zinwentaryzowała wszystkie obrazy (te na krosnach i same płótna bez krosien), gdyż - będąc w złej kondycji finansowej musiała opuścić bretoński dom z pracownią w Doëlan (tzw. Zameczek) i przenieść się do Paryża, zabierając ze sobą całą spuściznę męża. Zamieszkała wówczas w pensjonacie rodziny Primel, która opiekowała się nią i zapewne pomagała materialnie. Eugenia Ślewińska cały czas starała się o zorganizowanie wystawy prac męża we Francji i Polsce. Wystawa ta doszła do skutku w warszawie, w Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych w 1925 roku. Na wystawie tej eksponowano 68 obrazów - większość z nich przed wystawieniem należało nabić na krosna i dorobić ramy. Nie wszystkie prace, przywiezione przez Ślewińską do Warszawy wystawiono. Kilka obrazków zakupiono, część żona artysty podarowała mieszkającej w Polsce rodzinie Ślewińskiego (większość tego daru spaliła się w czasie II wojny). Wyjeżdżając z Paryża do Warszawy na otwarcie wystawy, Eugenia Ślewińska resztę prac podarowała rodzinie Primel. Była wówczas ciężko chora i wkrótce zmarła w Warszawie tuż po otwarciu wystawy. Około 150-170 obrazów Ślewińskeigo - wszystkie, które pozostały po jego śmierci - opatrzonych jest "atestem" żony: pieczątką i podpisem. Większość obrazów nie jest sygnowana. Potomkowie tej rodziny wiele podarowali muzeum francuskim (Musée d`Orsay w Paryżu, Musée des Beaux-Arts w Rennes - stolicy Bretanii, tak związanej ze Ślewińskim) oraz polskim (38 obrazów, głównie Muzeum Narodowemu w Warszawie). Kilka prac Ślewińskiego sprzedano (m.in. kolekcje Altschula w USA i Fibaków), aby pokryć koszty konserwacji pozostałych obrazków z kolekcji Primel, które nadal znajdują się w jej posiadaniu. Prof. Władysława Jaworska w monografii artysty (Władysław Ślewiński, Warszawa 1991) wymienia i reprodukuje kilka obrazów w kolekcji Primel-Buffetaud, w tym dwa obrazy podobne do omawianej tu pracy: "Kwiaty w dzbanku na stole z galeryjką" (ok. 1916, s. 170, il. 113) i "Kwiaty polne w wazonie" (ok. 1915, s. 110, il. 80); w tej ostatniej bukiet kwiatów umieszczony jest w identycznym jak w obrazie - przedmiocie opinii - wazonie. Ślewińscy, wracając do Bretanii, gdzie mieszkali do 1918 roku, zabrali ze sobą polską służącą - góralkę Magdalenę, którą zresztą wkrótce traktowali niemal jak członka rodziny (Ślewiński namalował jej portret - ok. 1911, w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie), ale przypuszczalnie przywieźli też "pamiątki z kraju". Obecność polskiej ludowej chusty (Bretonki takich nie używają) przesuwałoby datowanie przedmiotu opinii na lata 1910-1918. "Fragmenty ekspertyzy Barbary Brus-Malinowskiej

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
ŚLEWIŃSKI Władysław
Przez krótki czas uczył się rysunku u Wojciecha Gersona w Warszawie, ale malować zaczął dopiero po przyjeździe do Paryża w roku 1888. Tam, uczył się w Akadémie Julian i Akadémie Colarossi. Zaprzyjaźniony z Paulem Gauguinem, w l. 1890-1895 wyjeżdżał wraz z nim do Le Pouldu w Bretanii, gdzie zbliżył się do grupy malarzy tzw. szkoły Pont Aven. Lata 1905-1910 spędził w Polsce – w Krakowie, Poroninie, Warszawie. W 1907 był w Monachium. W 1908 został profesorem warszawskiej Szkoły Sztuk Pięknych, otworzył także własną szkołę malarską. W 1910 wrócił do Francji i na stałe zamieszkał w Doëlan w Bretanii. Malował martwe natury, kwiaty, portrety, krajobrazy z Tatr, Podhala i Kazimierza nad Wisłą, ale głównie nadmorskie pejzaże z Bretanii. Jego obrazy charakteryzują się syntetyczną formą, subtelnym kolorem i miękką linią konturu, z lekką nutą melancholii.
Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: [email protected]
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji. Organizator aukcji dolicza 18% opłatę do ceny sprzedaży.
Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

[email protected]  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: [email protected]