JABŁKA W FAJANSOWEJ PATERZE I DZBAN Z KWIATAMI, ok. 1907
olej na płótnie, 44 x 60 cm, sygnowany u dołu po prawej "WŚlewiński" Pochodzenie: ze zbiorów rodziny Fijałkowskich w Skłótach k. Kutna. Obraz został prawdopodobnie podarowany przez artystę siostrze przyrodniej - Helenie Fijałkowskiej z domu Ślewińskiej - podczas pobytu Ślewińskiego w Polsce (1905-1910).
Reprodukowany: Władysława W. Jaworska, Władysław Ślewiński, Kraków 2004 Wydawnictwo Kluszczyński, il. na s. 92.
Dzięki Ślewińskiemu martwa natura stała się równie ważnym, jak inne, tematem w malarstwie polskim. Władysława Jaworska napisała o martwych naturach Ślewińskiego: "Można zaryzykować twierdzenie, że w martwej naturze i kwiatach wypowiedział się najpełniej i najbardziej osobiście. I to w sensie emocji, jak i malarskiego kunsztu" (W. Jaworska, Władysław Ślewiński, Warszawa 1991, s. 82). Przykładami martwych natur, w których występują kwiaty w doniczce, są: Dwie doniczki begonii z 1907 r., ol., pł., 50 x 58 cm (Musée d`Orsay w Paryżu), Martwa natura z wazonem kwiatów i doniczką z tulipanem z ok. 1898 r., ol., pł., 45 x 65 cm (Muzeum Narodowe w Warszawie) oraz Czerwony hiacynt i jabłka z ok. 1905 r., ol., pł., 48 x 33 cm (wł. prywatna, Lozanna). Z ekspertyzy Władysławy Jaworskiej (z dnia 16 VII 2001): "Obraz nie jest datowany. Należy on do długiego cyklu martwych natur z kwiatami i owocami, ulubionego motywu artysty. Porównując jego budowę, kolorystykę i sposób malowania z datowanymi płótnami - proponuję przyjąć rok 1907 [...], prawdopodobnie w Monachium (m.in. Kat. 193)". [=Katalog dzieł wszystkich, Muzeum Narodowe w Warszawie, 1983].
Ekspertyza konserwatorska Elżbiety Bogaczewicz-Biernackiej z października 2001 r.
ŚLEWIŃSKI Władysław
Przez krótki czas uczył się rysunku u Wojciecha Gersona w Warszawie, ale malować zaczął dopiero po przyjeździe do Paryża w roku 1888. Tam, uczył się w Akadémie Julian i Akadémie Colarossi. Zaprzyjaźniony z Paulem Gauguinem, w l. 1890-1895 wyjeżdżał wraz z nim do Le Pouldu w Bretanii, gdzie zbliżył się do grupy malarzy tzw. szkoły Pont Aven. Lata 1905-1910 spędził w Polsce – w Krakowie, Poroninie, Warszawie. W 1907 był w Monachium. W 1908 został profesorem warszawskiej Szkoły Sztuk Pięknych, otworzył także własną szkołę malarską. W 1910 wrócił do Francji i na stałe zamieszkał w Doëlan w Bretanii. Malował martwe natury, kwiaty, portrety, krajobrazy z Tatr, Podhala i Kazimierza nad Wisłą, ale głównie nadmorskie pejzaże z Bretanii. Jego obrazy charakteryzują się syntetyczną formą, subtelnym kolorem i miękką linią konturu, z lekką nutą melancholii.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: [email protected]