lit.: lit. W. Jaworska, Władysław Ślewiński, Kraków 2004, str. 41, tu z tytułem Pół akt kobiety z rudymi włosami
Autorstwo obrazu przypisywane Władysławowi Ślewińskiemu przez autorkę najnowszej monografii artysty prof. dr Władysławę Jaworską, która w ekspertyzie pisze: "Ponieważ nieznany dotychczas obraz nie jest sygnowany pozostaje piszącej te słowa odwołanie się do techniki malarskiej Ślewińskiego, wyboru motywu oraz charakterystycznego dla artysty rysunku postaci. Obraz malowany jest gładko, kryjąc powierzchnię obrazu bez przebić splotów ścisłego płótna. Dukt pędzla widoczny jest tylko w secesyjnie krętych liniach włosów. Traktowanie włosów o rudo-rdzawym kolorycie, różowy, widoczny spod włosów policzek - nieodparcie nasuwa analogię z "Kobietą z rudymi włosami: (kol. pryw. Lozanna). Rysunek postaci, pochylenie głowy i tułowia, linia szyi, pleców, "omdlałość" prawego, anatomicznie "bezkostnego" ramienia - to elementy najbliższe znanej kompozycji "Czesząca się kobieta" z 1897 r. (Muz. Nar. Kraków). I w tym przypadku motywem przewodnim są rude włosy kobiety, (tym razem zaczesywane do tyłu). Charakterystyczne, gładkie nakładanie farby dla wczesnego okresu malarstwa Ślewińskiego znalazło podobne zastosowanie w porównywanych płótnach. Ulubiony motyw kobiecych rudych włosów przez artystę i rozwiązywanie na nich swych malarskich problemów to dodatkowy aargument przemawiający za autentycznościa omawianej kompozycji. Jako datę powstania proponuję przyjąć 1896 rok. (Nie jest wykluczone, że do wszystkich przywoływanych tu obrazów pozowała ta sama modelka)." W. Jaworska (Warszawa XII 2002 r.)
ŚLEWIŃSKI Władysław
Przez krótki czas uczył się rysunku u Wojciecha Gersona w Warszawie, ale malować zaczął dopiero po przyjeździe do Paryża w roku 1888. Tam, uczył się w Akadémie Julian i Akadémie Colarossi. Zaprzyjaźniony z Paulem Gauguinem, w l. 1890-1895 wyjeżdżał wraz z nim do Le Pouldu w Bretanii, gdzie zbliżył się do grupy malarzy tzw. szkoły Pont Aven. Lata 1905-1910 spędził w Polsce – w Krakowie, Poroninie, Warszawie. W 1907 był w Monachium. W 1908 został profesorem warszawskiej Szkoły Sztuk Pięknych, otworzył także własną szkołę malarską. W 1910 wrócił do Francji i na stałe zamieszkał w Doëlan w Bretanii. Malował martwe natury, kwiaty, portrety, krajobrazy z Tatr, Podhala i Kazimierza nad Wisłą, ale głównie nadmorskie pejzaże z Bretanii. Jego obrazy charakteryzują się syntetyczną formą, subtelnym kolorem i miękką linią konturu, z lekką nutą melancholii.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: [email protected]