drewno polichromowane, wys.: 198 cm (z postumentem) na tabliczce: `Grzegorz Klaman | Robotnik | rzeźba | kolekcja prywatna - E. M. Biesiada`
Literatura: Klaman. Akcje Figury Obiekty, il. na stronie nienumerowanej (reprodukcja czarno - biała)
Estymacja 25 000 - 35 000 zł
Prezentowany obiekt pochodzi z lat 80 - okresu kiedy artysta jako materiał do tworzenia rzeźb wykorzystywał głównie drewno. Prace tego okresu charakteryzuje szkicowe opracowanie formy, najczęściej za pomocą mało precyzyjnych narzędzi ciesielskich. Swoje rzeźby artysta pokrywał jaskrawą polichromią, a postaci przedstawiał w patetycznych pozach. Ten nurt w twórczości Klamana łączy się bezpośrednio z falą Nowej Ekspresji, prace tego okresu wykazują bliskie pokrewieństwo ze sztuką Georga Baselitza, którą cechuje szkicowość i brutalizm przedstawienia.
Grzegorz Klaman jest polskim artystą współczesnym. Tworzy instalacje, zajmuje się działaniami w przestrzeni publicznej. Od 1984 r. prowadził Galerię Rotacyjną w różnych miejscach Gdańska (Baraki, cypel Wyspy Spichrzów). Od 1985 r. pracuje jako pedagog w Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, gdzie prowadzi Pracownię Intermedialną. Założyciel i lider Galerii Wyspa (od 1985 r.), współautor koncepcji Otwartego Atelier (od 1992r.) i Centrum Sztuki Współczesnej "Łaźnia" (1998 r.) w dawnej Łaźni Miejskiej oraz prezes Fundacji Wyspa Progress (od 1994 r.). W 2002 założył i prowadzi Modelarnię i Instytut Sztuki Wyspa razem z Anetą Szyłak (od 2004 r.) na terenie dawnej Stoczni Gdańskiej.
Urodzony w 1959 roku w Nowym Targu. Ukończył rzeźbę w Liceum Plastycznym im. A. Kenara w Zakopanem oraz PWSSP w Gdańsku. Rzeźbiarz, autor instalacji, prac w przestrzeni publicznej, performer, kurator, animator, wykładowca ASP w Gdańsku. Współtworzył m.in. CSW Łaźnia czy Galerię oraz IS Wyspa. W latach 80. angażował się w działalność opozycyjną. Zaczynał jako twórca landart’owy, rzeźbiarz realizujący surowo obrabiane, ekspresjonistyczne drewniane figury. Pod koniec lat 80. z użyciem drewna, stali czy książek zaczął tworzyć wielkie instalacje angażujące przestrzeń wystawienniczą. W latach 90. jego prace ewoluowały w stronę sztuki krytycznej używając często mięsa czy formalinowych preparatów anatomicznych i wywołując silne kontrowersje. Po 2000 roku, sztuka Klamana jeszcze mocniej eksplorowała symbole narodowe, pamięć i historię, tematy polityczne jak komercjalizacja czy globalizacja. Często też działał na terenie Stoczni Gdańskiej, przepracowując symboliczne nasycenie tych terenów. Realizował prace zarówno eksplorujące figurę Lecha Wałęsy, jak i angażujące szeregowych robotników stoczni i uczestników strajków, oddając im głos i umożliwiając opowiedzenie własnych historii.
Informacje dla kupujących:
Artinfo.pl przyjmuje zlecenia kupna obiektów niesprzedanych na aukcji. Formy zgłoszenia:
Polecamy skorzystanie z funkcji "ZGŁOSZENIE KUPNA" znajdującej się przy każdym obiekcie.
Przyjmujemy także zgłoszenia przez telefon i mail:
tel.: 22 818 94 68 tel. kom.: 506 122 445 e-mail:[email protected]
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: [email protected]