Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | [email protected]
KARTA OBIEKTU
ROSENSTEIN Erna | Osobna pora, 1971 r.

Erna ROSENSTEIN (1913-2004)

Osobna pora, 1971 r.

olej, technika własna, mieszana/płótno, 74 x 60,5 cm
sygnowany i datowany p.d.: `E.Rosenstein 1971`
na odwrociu opisany: `Osobna pora | 74 x 60` oraz `E. Rosenstein | 02-552 W-wa | Karłowicza 20 m.1 | 1971`

Mimo świetlistej kolorystyki i zastosowania czystych barw "Osobna pora" wydaje się obrazem niepokojącym. Plastyczną harmonię całości burzy surrealistyczna atmosfera kompozycji i rozmieszczone na niej twarze. Obraz wciąga widza, kiedy tylko uświadomi on sobie, że lewitujące portrety są w rzeczywistości makabrycznymi przedstawieniami odciętej głowy. Motyw wydaje się tym dziwniejszy, że z twarzy unoszącej się ponad odrealnionym pejzażem zjawy emanuje spokój.

Wizerunek, który wykorzystała na swoim płótnie Erna Rosenstein, to twarz matki artystki. Jej portret powraca w twórczości malarki stale, przez cały okres powojenny. Odnaleźć go można na rysunkach, kartkach notesów i malarskich kompozycjach (niewątpliwie najbardziej znaną z nich jest "Północ (portret matki)" z 1979 roku, obraz prezentowany na ekspozycji Muzeum Narodowego w Krakowie). Twarz kobiety zazwyczaj przedstawiona jest w tym samym ujęciu, malowana pomiędzy en face i trzy/czwarte, ze wzrokiem skierowanym w przestrzeń, uśmiechająca się lekko.
Jednorodność wizerunku matki na pracach Rosenstein wynika ze specyfiki ich powstawania. Twarze matki nie są bowiem portretami z natury. Rodzice artystki zostali zamordowani w lipcu 1942 roku, malarka odtwarzała ich rysy na podstawie nielicznych zachowanych fotografii. Dorota Jarecka w swoim eseju "Portret rodziców i zdjęcia znalezione w ziemi" precyzuje jednak, że owe fotografie nie były dla Rosenstein łatwo dostępnym, rodzinnym albumem. Właściwie całe archiwum rodziny Rosensteinów przepadło w czasie wojny. Te nieliczne, zachowane fotografie to w części odbitki wykonane już po wojnie, na podstawie negatywów wykonanych w latach 30. Kilka z nich to pamiątki jakie udało się Rosenstein wydobyć od jej mieszkającego w Anglii brata.
W swoim eseju Jarecka pisze: "Ważne jest zdanie sobie sprawy, że powracające w sztuce Rosenstein portrety rodziców rysowane są i malowane w odniesieniu do zdjęć. Że nie jest to prosta historia relacji podmiotu do własnej pamięci. Pomiędzy podmiotem a przedmiotem, między córką a rodzicami, pomiędzy córką a jej pamięcią o rodzicach, między pamięcią, a obrazem, jaki pamięć jest w stanie wytworzyć, znajduje się jeszcze ten na pół materialny obiekt, jakim jest fotografia. Trzeba sobie uświadomić, że posiadanie zdjęcia kochanej osoby w sytuacji kiedy się straciło wszystko inne, może być też źródłem bolesnych przeżyć. Takie zdjęcie jest protezą pamięci, ale może też być jej zaburzeniem (...). Sądzę, że podobizny rodziców i w obrazach i rysunkach Rosenstein były możliwe tylko dlatego, że odnalazły się zdjęcia. (...) Pojawienie się w jej malarstwie i rysunku twarzy rodziców musiało być nie tylko przypomnieniem rodziców, ale też konfrontacją z momentem odnalezienia zdjęć. Każde przedstawienie rodziców jest powrotem do momentu ponownego spojrzenia w ich twarze." (Dorota Jarecka, Portret rodziców i zdjęcia znalezione w ziemi, [w:] D. Jarecka, B. Piwowarska, Erna Rosenstein. Mogę powtarzać tylko nieświadomie, Warszawa 2014, s. 82)
Według Jareckiej powracające w malarstwie Erny Rosenstein twarze rodziców są próbą odbudowania pamięci. Głowy szybujące na tle nieba można jednak rozpatrywać w bardziej ogólnym kontekście i traktować je jako typową dla sztuki artystki, indywidualną trawestację doświadczeń surrealizmu. Podobne figury znaleźć można m.in. w twórczości Odilona Redona i kilku innych malarzy eksperymentujących z poetyką nadrealizmu w końcu XIX i pierwszej połowie XX wieku. Ich sztukę Rosenstein dobrze poznała jeszcze przed wojną, kiedy w 1937 odbyła krótką podróż do Paryża. W "Osobnej porze" widać jednak doskonale, że artystka nie zatrzymała się na osiągnięciach swoich francuskich poprzedników. "Komórkowy" sposób kształtowania przestrzeni, zastosowanie rozlewających się, biologicznych form, zdecydowany kontur, kłębiące się linie - wszystkie te elementy obrazu wiążą go ze spuścizną sztuki abstrakcyjnej. Zainteresowanie formami organicznymi, które z całą mocą daje o sobie znać w prezentowanym obrazie, pojawia się w twórczości Rosenstein od końca lat 50., kiedy to artystka współpracowała z reaktywowaną Grupą Krakowską.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
ROSENSTEIN Erna
Urodziła się w 1913 we Lwowie. Kształciła się w Akademii Sztuk Pięknych w Wiedniu (1932-1934 i w Krakowie (1933-1936)), która ukończyła pod kierunkiem W. Weissa. W 1942 uciekła z lwowskiego getta. W czasie studiów sympatyzowała ze środowiskiem "Grupy Krakowskiej", brała udział w organizowaniu się awangardy artystycznej po II wojnie światowej. Oprócz malarstwa sztalugowego uprawiała rysunek, kolaż i twórczość poetycką. Od 1946, na 5 lat przerwała aktywną działalność artystyczną na znak protestu przeciwko obowiązującym schematom realizmu socjalistycznego. W jej płótnach zaznaczyły się wpływy J. Miro, a niektóre narracyjne obrazy z wczesnego okresu porównywano do wschodnich miniatur. Artystka wypracowała indywidualną symbolikę, swobodnie kojarząc formy abstrakcyjne ze światem kształtów rzeczywistych. Niektóre prace: "W kawiarni" (1938), "Pomniki" (1955), "Miejsce powrotne" (1966). Wydała tomiki poezji: "Ślad" (1972), "Spoza granic mowy" (1976), "Wszystkie ścieżki" (1985) oraz wspomnienia "Po drugiej stronie ciszy" (1962). Jej prace wystawiane były, miedzy innymi: na Wystawie Sztuki Nowoczesnej w Krakowie (1948-49) i w Warszawie (1957 i 59), wystawie "Dziewięciu" (1955). Eksponowała również w Galeriach: Krzysztofory i Krzywe Koło. W 1977 otrzymała Nagrodę Krytyki Artystycznej im. C.K. Norwida, w 1966 Nagrodę im. J. Cybisa za całokształt twórczości.
Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: [email protected]
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

[email protected]  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: [email protected]