Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | [email protected]
KARTA OBIEKTU
ROSENSTEIN Erna | Kontynuacja, 1966 r.

Erna ROSENSTEIN (1913-2004)

Kontynuacja, 1966 r.

tempera, olej/płótno, 60 x 73 cm
sygnowany i datowany p.d.: 'E. Rosenstein | 1966'
na odwrociu: 'E. ROSENSTEIN KONTYNUACJA | 60 x 73 | 1966'

WYSTAWIANY:
- Erna Rosenstein. Organizm, Art Stations, Poznań 18.05-19.09.2013
- Erna Rosenstein. Malarstwo, Zachęta, Warszawa, maj 1967
LITERATURA:
- Dorota Jarecka, Barbara Piwowarska, Erna Rosenstein. Mogę powtarzać tylko nieświadomie, Warszawa 2014, s. 178
- Erna Rosenstein. Malarstwo, katalog wystawy, Zachęta, Warszawa 1967, s. nlb. (spis)

Obrazy Erny Rosenstein powstałe w późnych latach 60. i na przestrzeni kolejnych dwóch dekad często nazywane są "organicznymi": dominują w nich obłe kształty, formy przypominające komórki i inne elementy ciał zwierząt i roślin. Zapożyczenia z natury można powiązać z wpływem surrealizmu, który oddziaływał na twórczość Rosenstein od wczesnych lat jej pracy artystycznej. Z surrealizmu pochodzi też fantastyczny, oniryczny charakter jej wizji. Dla Rosenstein malarstwo nie służyło jednak odcięciu się od rzeczywistości, lecz unaocznieniu najsilniejszych emocji, najostrzej zarysowanych wyobrażeń i procesów zachodzących w psychice. Obok form biologicznych, kolejnym charakterystycznym elementem późnych lat 60. i 70. w sztuce Erny Rosenstein była wyraźna, cienka kreska, podobna tej, którą widzimy w prezentowanej pracy. Artystka dodatkowo potęgowała kaligraficzny charakter swoich obrazów, stosując efekt matowego płótna.
Cienka, poskręcana i wibrująca kreska w "Kontynuacji" nadaje obrazowi dynamiki; pojedyncze kreski są niczym najeżone ze strachu włosy, zaś dziwne stworzenie u dołu kompozycji wydaje się kulić z przerażenia. Oczywiście, nie sposób jest zidentyfikować kształty lub nazwać przedstawione figury - należą do symbolicznego kodu wypowiedzi artystycznej Rosenstein - nieprzeniknionego, hieroglificznego języka jej osobistej ekspresji, obecnego we wszystkich jej dziełach. Artystka wyrażała emocje nie tylko poprzez figuratywne elementy wkomponowane w pozornie abstrakcyjne kompozycje. Już sam sposób malowania sprawia wrażenie nieustannego drżenia form i nasyca wizje malarki napięciem.
Rosenstein urodziła się we Lwowie w 1913 roku. Kształciła się w prywatnej szkole plastycznej w Wiedniu, a także u Wojciecha Weissa w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych, gdzie równolegle z nią studiowali Jadwiga Maziarska i Tadeusz Kantor. Była związana z I Grupą Krakowską, współpracowała z Teatrem Cricot. Pod koniec lat 30. podróżowała po Europie Zachodniej, chłonąc tamtejsze trendy, przede wszystkim francuski surrealizm i niemiecki ekspresjonizm, piętnowany przez nazistów jako "zdegenerowany". . Za debiut artystki uznaje się rok 1939, kiedy jej malarstwo zaprezentował krakowski Dom Plastyków. Po wybuchu wojny rodzina Rosenstein została przesiedlona do lwowskiego getta. Tylko Ernie udało się z niego wydostać. Do końca wojny zmuszona była ukrywać się pod różnymi nazwiskami.
Zaraz po wojnie wzięła udział w wystawie Młodych Plastyków w Krakowie; później, do roku 1955, nie wystawiała swoich prac, nazywając obowiązujący wtedy socrealizm "schematyzmem" i otwarcie się mu sprzeciwiając. W 1957 uczestniczyła w powstaniu II Grupy Krakowskiej, a następnie we wszystkich organizowanych przez Grupę wystawach. Jej prace prezentowane były na słynnej wystawie "Dziewięciu" w Krakowie, a także na Wystawach Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. W 1958 roku warszawska galeria Krzywe Koło pokazała wystawę indywidualną artystki. Największy rozgłos Rosenstein zyskała dzięki wystawie w Zachęcie w 1967 roku. Aranżacją przestrzenną tego przedsięwzięcia zajął się Tadeusz Kantor. Artystka brała udział w jego słynnych happeningach.
W 1977 roku otrzymała Nagrodę Krytyki Artystycznej im. Cypriana Kamila Norwida, a w roku 1966 Nagrodę im. Jana Cybisa za całokształt twórczości. Oprócz malarstwa tworzyła kolaże; znana jest także jej twórczość poetycka. Ostatnio jej monograficzne wystawy, przygotowane przez Dorotę Jarecką i Barbarę Piwowarską, można było oglądać w Królikarni i Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Obrazy Rosenstein pokazywano także w ramach zakończonego niedawno przeglądu sztuki współczesnej Documenta 14 w Atenach i Kassel.


Kształciła się w Akademii Sztuk Pięknych w Wiedniu (w latach 1932 - 1934) i w Krakowie (1933 - 1936), którą ukończyła pod kierunkiem W. Weissa. W 1942 roku uciekła z lwowskiego getta. W czasie studiów sympatyzowała ze środowiskiem "Grupy Krakowskiej", brała udział w organizowaniu się awangardy artystycznej po II wojnie światowej. Oprócz malarstwa sztalugowego zajmowała się kolażem i twórczością poetycką. Artystka wypracowała indywidualną symbolikę, swobodnie kojarząc formy abstrakcyjne ze światem rzeczywistych kształtów. Jej prace wystawiane były między innymi na Wystawie Sztuki Nowoczesnej w Krakowie (1948 i 1949 r.) i w Warszawie (1957 i 1959 r.), wystawie "Dziewięciu" (1955 r.). Eksponowała również w Galeriach: Krzysztofory i Krzywe Koło. W 1977 r. otrzymała Nagrodę Krytyki Artystycznej im. C. K. Norwida, a w roku 1966 Nagrodę im. J. Cybisa za całokształt twórczości.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
ROSENSTEIN Erna
Urodziła się w 1913 we Lwowie. Kształciła się w Akademii Sztuk Pięknych w Wiedniu (1932-1934 i w Krakowie (1933-1936)), która ukończyła pod kierunkiem W. Weissa. W 1942 uciekła z lwowskiego getta. W czasie studiów sympatyzowała ze środowiskiem "Grupy Krakowskiej", brała udział w organizowaniu się awangardy artystycznej po II wojnie światowej. Oprócz malarstwa sztalugowego uprawiała rysunek, kolaż i twórczość poetycką. Od 1946, na 5 lat przerwała aktywną działalność artystyczną na znak protestu przeciwko obowiązującym schematom realizmu socjalistycznego. W jej płótnach zaznaczyły się wpływy J. Miro, a niektóre narracyjne obrazy z wczesnego okresu porównywano do wschodnich miniatur. Artystka wypracowała indywidualną symbolikę, swobodnie kojarząc formy abstrakcyjne ze światem kształtów rzeczywistych. Niektóre prace: "W kawiarni" (1938), "Pomniki" (1955), "Miejsce powrotne" (1966). Wydała tomiki poezji: "Ślad" (1972), "Spoza granic mowy" (1976), "Wszystkie ścieżki" (1985) oraz wspomnienia "Po drugiej stronie ciszy" (1962). Jej prace wystawiane były, miedzy innymi: na Wystawie Sztuki Nowoczesnej w Krakowie (1948-49) i w Warszawie (1957 i 59), wystawie "Dziewięciu" (1955). Eksponowała również w Galeriach: Krzysztofory i Krzywe Koło. W 1977 otrzymała Nagrodę Krytyki Artystycznej im. C.K. Norwida, w 1966 Nagrodę im. J. Cybisa za całokształt twórczości.
Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: [email protected]
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

[email protected]  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: [email protected]