Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | [email protected]
KARTA OBIEKTU
ROSENSTEIN Erna | Kompozycja organiczna, 1977

Erna ROSENSTEIN (1913-2004)

Kompozycja organiczna, 1977

technika własna/ceramika, wys.: 5 cm, śr.:37 cm
opisany na odwrocie: ' 1977 | Erna | Rosenstein

LITERATURA:
- Współczesne malarstwo na misach ceramicznych. Kolekcja Jana Styczyńskiego, katalog wystawy, red. W. Bąblewska-Rolke, Warszawa 1978, s. nlb
- Janusz Eysymont, Talerze zidentyfikowane, "Projekt" 1977, nr 6(121), s. 27
- Kalendarz na rok 1980, opracowanie graficzne Hubert Hilscher, Krajowa Agencja Wydawnicza, Warszawa
WYSTAWIANY:
- Współczesne malarstwo na misach ceramicznych. Kolekcja Jana Styczyńskiego, Galeria Kordegarda, Warszawa, styczeń 1979

"Niedostrzegany dotąd, związany z cielesnością, nurt w sztuce Rosenstein daje się dziś wyodrębnić. (...) W jednym z zeszytów-notatników, niewiadomej daty, podpisanym ‘Notatki z pleneru w Ustce’, znajduję następujący zapis: ‘Na początku, jeszcze przed urodzeniem jest cisza, ciepło, pojednanie i tożsamość matki. Każdy jej oddech to jakby jego oddech (jeszcze prawie nieodrębny). Potem - chce przerwać ową tożsamość’. Musimy zrozumieć szczególny moment, w jakim powstały [organiczne kompozycje Rosenstein]. W 1968 roku artystka skończyła pięćdziesiąt pięć lat. Znalazła się w wieku, w którym trzeba się liczyć z różnego rodzaju niespodziankami ze strony coraz gorzej działającego organicznego mechanizmu. To moment ostatecznego rozstania z okresem młodości, przekwitania i związanych z nim chorób, osłabienia sił życiowych. Czym jest, czym może być, ‘wypowiadanie cielesności’ starszej kobiety, i jak przeżywa ona moment utraty? A może nie utraty, tylko zyskiwania? Wbrew stereotypowi wiążącemu seksualność i ciało z młodością u Rosenstein szczyt nasilenia organiczno-roślinnych, a więc kojarzących się z ciałem, motywów przypada na lata 60. i 70., czyli dekady, kiedy przechodziła z wieku tzw. dojrzałego w okres ‘starości’. Stereotypowe widzenie starości, zwłaszcza kobiecej, w kulturze wiąże ją z obumieraniem, wysychaniem, z zamieraniem seksualności. Przykład Rosenstein pokazuje, że jest inaczej. Jej uwaga właśnie w tym czasie zaczyna w sposób intensywny koncentrować się na ciele. (...) To wtedy w jej malarstwie i rysunku pojawiają się takie motywy, jak brzuch, mnożenie komórek, bańki, pęcherze, blizny, macice. (...) Rysunki Rosenstein zdają się wynikać z (...) przekonania: nikt nie będzie w stanie odebrać mi mojej kobiecości, jeśli sama ciągle mogę sobie ją przyznać. Być może jednak to błędna koncepcja, a zainteresowanie ciałem widoczne w pracach artystki z lat 60. i 70. wiąże się z zupełnie innymi wydarzeniami. Izabela Kowalczyk w książce o polskiej ‘sztuce krytycznej’ stawia tezę, że właśnie w rzadkich momentach stężenia polityczności, kiedy jednostki zaczynają silnie odczuwać swoją podmiotowość, sztuka zwraca się do ciała. Kowalczyk rysuje sinusoidę: podczas kryzysów i przełomów politycznych zainteresowanie ciałem wzrasta. W okresach zniewolenia i cenzury ciało nie dochodzi do głosu. ‘Sztuka, która nastąpiła bezpośrednio po socrealizmie, była bezcielesna. Pomijała takie problemy jak fizjologia, biologiczność, seksualność, a więc wszystko to, co wiąże się bezpośrednio z cielesnością człowieka. Ciało było jedynie elementem kompozycji i gry formalnej’ - pisze. Wyjątkiem od reguły jest dla niej twórczość Szapocznikow. Czy nie należałoby także pod tym kątem przyjrzeć się sztuce Rosenstein?" DOROTA JARECKA, BARBARA PIWOWARSKA, ERNA ROSENSTEIN. MOGĘ POWTARZAĆ TYLKO NIEŚWIADOMIE, WARSZAWA 2014, S. 188-190

Podatki i opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) - w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych - w wysokości 15%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
ROSENSTEIN Erna
Urodziła się w 1913 we Lwowie. Kształciła się w Akademii Sztuk Pięknych w Wiedniu (1932-1934 i w Krakowie (1933-1936)), która ukończyła pod kierunkiem W. Weissa. W 1942 uciekła z lwowskiego getta. W czasie studiów sympatyzowała ze środowiskiem "Grupy Krakowskiej", brała udział w organizowaniu się awangardy artystycznej po II wojnie światowej. Oprócz malarstwa sztalugowego uprawiała rysunek, kolaż i twórczość poetycką. Od 1946, na 5 lat przerwała aktywną działalność artystyczną na znak protestu przeciwko obowiązującym schematom realizmu socjalistycznego. W jej płótnach zaznaczyły się wpływy J. Miro, a niektóre narracyjne obrazy z wczesnego okresu porównywano do wschodnich miniatur. Artystka wypracowała indywidualną symbolikę, swobodnie kojarząc formy abstrakcyjne ze światem kształtów rzeczywistych. Niektóre prace: "W kawiarni" (1938), "Pomniki" (1955), "Miejsce powrotne" (1966). Wydała tomiki poezji: "Ślad" (1972), "Spoza granic mowy" (1976), "Wszystkie ścieżki" (1985) oraz wspomnienia "Po drugiej stronie ciszy" (1962). Jej prace wystawiane były, miedzy innymi: na Wystawie Sztuki Nowoczesnej w Krakowie (1948-49) i w Warszawie (1957 i 59), wystawie "Dziewięciu" (1955). Eksponowała również w Galeriach: Krzysztofory i Krzywe Koło. W 1977 otrzymała Nagrodę Krytyki Artystycznej im. C.K. Norwida, w 1966 Nagrodę im. J. Cybisa za całokształt twórczości.
Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: [email protected]
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.
W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

[email protected]  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: [email protected]