Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | [email protected]
KARTA OBIEKTU
ROSENSTEIN Erna | Kompozycja

Erna ROSENSTEIN (1913-2004)

Kompozycja

olej/deska, 50 x 52 cm
sygnowany wewnątrz kompozycji: 'Erna Rosenstein'
obraz namalowany na stolnicy

POCHODZENIE:
- ze spuścizny Jadwigi Maziarskiej


Słuchaj!
Twoja matka jest w tobie.
Moja matka jest we mnie.
Spójrzmy na siebie.
Niech one tak patrzą. Niech
opowiedzą,
że osobność to złudzenie
Jesteśmy jedno.
ERNA ROSENSTEIN, PRAWIE BEZ SŁÓW, "ŻYCIE LITERACKIE" 1986, NR 20, s. 9

Tym, z czym może skojarzyć się pozornie abstrakcyjna, pozbawiona tytułu kompozycja Erny Rosenstein, to głębia wody obserwowana z góry. Ciemne brązy i żółcienie, gdzieniegdzie przetykane błękitem i zielenią, to znajomy widok toni jeziora w słoneczny dzień. Przez jej falującą powierzchnię obserwujemy podwodne rośliny, bąbelki powietrza, kamienie, piasek, małe stworzenia. Można uznać, że w podobnej perspektywie - z góry - autorka naszkicowała tuszem kompozycję na odwrociu, choć ta ma już inny charakter i może kojarzyć się z kartografią i mapami, urozmaiconymi spiralkami, typowymi dla artystki.
Bąbelki i obłe kształty to jeden z typowych składników repertuaru form Erny Rosenstein. Interesowała się elementami biologicznymi w oderwaniu od ciała, co było bliższe kontemplacji dynamizmu przyrody, i nierzadko ukazywała je w wielkim, jakby mikroskopowym powiększeniu. Z pewnością inspirowała ją obserwacja procesów na poziomie cząsteczek i komórek. Kompozycje ukazujące "bezosobowe" bąblaste formy powstają obok przepełnionych prywatnym doświadczeniem obrazów narodzin i śmierci, a także obok przedstawień organizmu czy nawet zmechanizowanej wizji ciała ludzkiego. W twórczości Rosenstein, podobnie jak u Maziarskiej, biologia stanowi jeden z najważniejszych kluczy interpretacyjnych, powiązanych zarówno z surrealizmem, jak i sztuką protofeministyczną.
Jeden z najciekawszych aspektów "podwodnej" kompozycji to fakt, że została namalowana na drewnianej stolnicy. Trudno stwierdzić, czy ten obiekt, typowy dla domowych zajęć, stał się dziełem sztuki w sposób nieprzypadkowy. U Erny Rosenstein źródłowym gestem artystycznym jest zatrzymanie rzeczy tuż przed jej wyrzuceniem. Autorka ratowała zużyte, niepotrzebne przedmioty przed utylizacją: przekształcała je w obiekty sztuki i nadawała im nowe znaczenia. Tym samym odwracała znaczenie użyteczności i nieużyteczności rzeczy, stworzyła oddzielną kategorię tego, co fascynuje i cieszy bez żadnego racjonalnego powodu. Wynoszenie zepsutych rzeczy na piedestał to akt celebrowania dnia codziennego i zapis mijających chwil.
Samonarzucające się skojarzenie twórczości Rosenstein z readymades i surrealizmem przenika się z potrzebą zbieractwa. Artystka darzyła szczególną estymą rzeczy niewielkie, stanowiące zapis refleksji i doświadczeń. Znana z działalności literackiej, dopisywała przedmiotom ich własne historie, przez co nadawała im zupełnie nową rangę, a i nierzadko osobowość. Było to odbiciem jej przeżyć i refleksji, takich jak samotność. W jednej ze znanych bajek pisarki, o tytule "Złota kula", czytamy: "Słysząc tę odpowiedź, posążek westchnął głęboko i zamilkł. Przez jedną tylko chwilę, szybszą od westchnienia, widać było kroplę rosy, która spłynęła po jego policzku. Wtedy bańce mydlanej zrobiło się żal biednego posążka, który wprawdzie z kamienia, lecz serce miał czułe. Nim zdążyła pomyśleć, dotknęła w przelocie jego czoła" (Erna Rosenstein, Bajki, Warszawa 2014).

Kształciła się w Akademii Sztuk Pięknych w Wiedniu (w latach 1932-34) i w Krakowie (1933-36), którą ukończyła pod kierunkiem W. Weissa. W 1942 roku uciekła z lwowskiego getta. W czasie studiów sympatyzowała ze środowiskiem "Grupy Krakowskiej", brała udział w organizowaniu się awangardy artystycznej po II wojnie światowej. Oprócz malarstwa sztalugowego zajmowała się kolażem i twórczością poetycką. Artystka wypracowała indywidualną symbolikę, swobodnie kojarząc formy abstrakcyjne ze światem rzeczywistych kształtów. Jej prace wystawiane były między innymi na Wystawie Sztuki Nowoczesnej w Krakowie (1948 i 1949) i w Warszawie (1957 i 1959), wystawie "Dziewięciu" (1955). Eksponowała również w Galeriach: Krzysztofory i Krzywe Koło. W 1977 roku otrzymała Nagrodę Krytyki Artystycznej im. C. K. Norwida, a w roku 1966 Nagrodę im. J. Cybisa za całokształt twórczości.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
ROSENSTEIN Erna
Urodziła się w 1913 we Lwowie. Kształciła się w Akademii Sztuk Pięknych w Wiedniu (1932-1934 i w Krakowie (1933-1936)), która ukończyła pod kierunkiem W. Weissa. W 1942 uciekła z lwowskiego getta. W czasie studiów sympatyzowała ze środowiskiem "Grupy Krakowskiej", brała udział w organizowaniu się awangardy artystycznej po II wojnie światowej. Oprócz malarstwa sztalugowego uprawiała rysunek, kolaż i twórczość poetycką. Od 1946, na 5 lat przerwała aktywną działalność artystyczną na znak protestu przeciwko obowiązującym schematom realizmu socjalistycznego. W jej płótnach zaznaczyły się wpływy J. Miro, a niektóre narracyjne obrazy z wczesnego okresu porównywano do wschodnich miniatur. Artystka wypracowała indywidualną symbolikę, swobodnie kojarząc formy abstrakcyjne ze światem kształtów rzeczywistych. Niektóre prace: "W kawiarni" (1938), "Pomniki" (1955), "Miejsce powrotne" (1966). Wydała tomiki poezji: "Ślad" (1972), "Spoza granic mowy" (1976), "Wszystkie ścieżki" (1985) oraz wspomnienia "Po drugiej stronie ciszy" (1962). Jej prace wystawiane były, miedzy innymi: na Wystawie Sztuki Nowoczesnej w Krakowie (1948-49) i w Warszawie (1957 i 59), wystawie "Dziewięciu" (1955). Eksponowała również w Galeriach: Krzysztofory i Krzywe Koło. W 1977 otrzymała Nagrodę Krytyki Artystycznej im. C.K. Norwida, w 1966 Nagrodę im. J. Cybisa za całokształt twórczości.
Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: [email protected]
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

Ceny wywoławcze.
Dom Aukcyjny Desa Unicum nie publikuje cen wywoławczych we wszystkich katalogach aukcyjnych.
W takim przypadku licytacja rozpoczyna się od podawanej przez aukcjonera w trakcie aukcji ceny wywoławczej, która zwyczajowo zawarta jest między połową a trzy czwarte dolnej granicy estymacji.

[email protected]  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: [email protected]