Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | [email protected]
KARTA OBIEKTU
ROSENSTEIN Erna | Jezioro ognia, 1964 r.

Erna ROSENSTEIN (1913-2004)

Jezioro ognia, 1964 r.

olej/płótno, 76,5 x 58,5 cm
sygnowany po prawej, w obrębie kompozycji: 'E. Rosenstein | 1964'
na odwrociu dwie papierowe nalepki wystawowe z II Festiwalu polskiego malarstwa współczesnego w Szczecinie, 1964, oraz CBWA w Warszawie z odręcznym dopiskiem "Festiwal w Sopocie [przekreślone] | Szczecin"

POCHODZENIE:
- kolekcja prywatna, Szwecja
- Uppsala Auktionskammare, 2007
- kolekcja prywatna, Polska
WYSTAWIANY:
- II Festiwal Polskiego Malarstwa Współczesnego w Szczecinie, lipiec-wrzesień 1964
LITERATURA:
- II Festiwal Polskiego Malarstwa Współczesnego, Szczecin, lipiec-wrzesień 1964, red. kat. Michał Misiorny, s. nlb.

Pierwszy rzut oka na "Jezioro ognia" sugeruje, że mamy do czynienia z dobrze rozpoznanym przez krytykę "organicznym" etapem twórczości Rosenstein. Różnobarwne bąble i balony, koliste kształty przypominające komórki i przenikające się wzajemnie obłe formy to repertuar obecny w malarstwie artystki od drugiej połowy lat 60., aż po lata 80. Widza może dlatego zdziwić umieszczona na obrazie data - rok 1964. Czy mamy tu do czynienia z jedną z najwcześniejszych "organicznych" prac Rosenstein? Wydaje się, że "Jezioro ognia" nie tylko zapowiada późniejsze "biologiczne" zainteresowania artystki, ale każe również przedefiniować wyobrażenie, jakie mają o ich genezie historycy sztuki. Obraz, jeśli skupić się na nim dłuższą chwilę, nie wiele ma w sobie z cielesności. Bliżej mu do surrealistycznej formuły pejzażu czy ekspresjonistycznych kompozycji Witkacego z lat 20. Z tymi ostatnimi Rosenstein musiała zetknąć się jeszcze przed wojną, artystka studiowała bowiem w latach 30. na krakowskiej Akademii.
W "Jeziorze ognia" uderza chropowata, informelowa niemal faktura dzieła, odmienna od kaligraficznej rysunkowości biologicznych obrazów z końca lat 60. Obraz budzi skojarzenia z często reprodukowanymi kompozycjami artystki: "Źródłem" z 1965 i "Spaleniem czarownicy" z 1966 (obie prace w zbiorach Zachęty). W porównaniu z nimi jest on jednak kolorystycznie bardziej wygaszony. Wydaje się przez to związany z poszukiwaniami w nurcie malarstwa materii, bardzo popularnymi w środowisku warszawskim aż do połowy lat 60., ale w przypadku Rosenstein raczej rzadkimi. Być może właśnie hybrydyczna stylistyka dzieła, jego zakorzenienie w surrealizmie, tradycji polskiej ekspresji i aktualnych zagadnieniach malarskich spod znaku informelu skłoniły artystkę do zgłoszenia obrazu na organizowany przez ZPAP II Festiwal Polskiego Malarstwa Współczesnego w Szczecinie. "Jezioro ognia" zostało na wystawę wybrane przez Stefana Gierowskiego. Wiadomo, że w 1964 nadesłano do Szczecina ponad 1000 prac, z których Gierowski wybrał 284. Wystawę zwiedziło aż 65 tysięcy osób w tym wielu turystów zagranicznych. Prawdopodobnie już w 1964 roku obraz trafił do prywatnej kolekcji w Szwecji.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) - w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych - w wysokości 15%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
ROSENSTEIN Erna
Urodziła się w 1913 we Lwowie. Kształciła się w Akademii Sztuk Pięknych w Wiedniu (1932-1934 i w Krakowie (1933-1936)), która ukończyła pod kierunkiem W. Weissa. W 1942 uciekła z lwowskiego getta. W czasie studiów sympatyzowała ze środowiskiem "Grupy Krakowskiej", brała udział w organizowaniu się awangardy artystycznej po II wojnie światowej. Oprócz malarstwa sztalugowego uprawiała rysunek, kolaż i twórczość poetycką. Od 1946, na 5 lat przerwała aktywną działalność artystyczną na znak protestu przeciwko obowiązującym schematom realizmu socjalistycznego. W jej płótnach zaznaczyły się wpływy J. Miro, a niektóre narracyjne obrazy z wczesnego okresu porównywano do wschodnich miniatur. Artystka wypracowała indywidualną symbolikę, swobodnie kojarząc formy abstrakcyjne ze światem kształtów rzeczywistych. Niektóre prace: "W kawiarni" (1938), "Pomniki" (1955), "Miejsce powrotne" (1966). Wydała tomiki poezji: "Ślad" (1972), "Spoza granic mowy" (1976), "Wszystkie ścieżki" (1985) oraz wspomnienia "Po drugiej stronie ciszy" (1962). Jej prace wystawiane były, miedzy innymi: na Wystawie Sztuki Nowoczesnej w Krakowie (1948-49) i w Warszawie (1957 i 59), wystawie "Dziewięciu" (1955). Eksponowała również w Galeriach: Krzysztofory i Krzywe Koło. W 1977 otrzymała Nagrodę Krytyki Artystycznej im. C.K. Norwida, w 1966 Nagrodę im. J. Cybisa za całokształt twórczości.
Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: [email protected]
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.
W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

[email protected]  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: [email protected]