Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | [email protected]
KARTA OBIEKTU
ŚLESIŃSKA Alina | Święty Franciszek, 1977 r.

Alina ŚLESIŃSKA (1922 Poznań - 1994 Warszawa)

Święty Franciszek, 1977 r.

brąz, wys.: 40 cm
sygnowany i datowany u dołu: 'ALINA ŚLESIŃSKA | 1977'

WYSTAWIANY:
- III Biennale Internazionale Dantesca di Ravenna, 1977

"Alina Ślesińska, należąca do kręgu uczniów Xawerego Dunikowskiego w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych, a następnie Mariana Wnuka w Akademii warszawskiej, reprezentuje nurt poszukiwań wywodzących się z tendencji do konstruowania rzeźbiarskiej formy w integracji z przestrzenią; jednakże z tych najogólniejszych przesłanek artystka wyprowadziła własną, śmiałą i imponującą rozmachem twórczej wyobraźni koncepcję formy rzeźbiarskiej kształtującej architekturę i możliwej do realizowania w gigantycznej skali urbanistyki.
Rzeźby Aliny Ślesińskiej - warto dodać, iż spotkały się z gorącym uznaniem jej mistrza Ossipa Zadkine'a - realizowały wizję przenikających się form o płynnych kształtach, zakrzywiających się jak gdyby zgodnie z biologicznym rytmem żywego organizmu. Znalazł w nich wyraz nie rygoryzm racjonalnych rozwiązań chłodnych brył, lecz intuicyjnie odczuty naturalny rozwój organicznej formy rozrastającej się w przestrzeni, zgodnej z głęboko zakorzenioną w człowieku elementarną potrzebą nadawania kształtu otaczającym rzeczom, wyrażania w nich poczucia więzi ze światem przyrody, odczucia harmonii z twórczymi siłami natury. Od takiej koncepcji rzeźby był już tylko krok ku imponującej, gigantycznej wizji architektury organicznej, w której rzeźbiarska sugestia kształtu wyrażającego ludzką wrażliwość i potrzebę zaspokojenia wyobraźni byłaby punktem wyjścia konkretnych rozwiązań w wielkiej skali współczesnej urbanistyki. Z tą chwilą rzeźby Aliny Ślesińskiej stają się 'propozycjami dla architektury', modelami rozwiązań, którym jedynie skrajny utylitaryzm realizowanych przedsięwzięć nadaje charakter utopijnej fantazji. W rzeczywistości jednak są to koncepcje, z których śmiała i twórcza architektura mogłaby skorzystać bardzo wiele. Formy rzeźbiarskie Ślesińskiej to autentyczne, skończone dzieła, a zarazem konkretne zamysły nowych rozwiązań wieżowców, kościołów, mostów i wiaduktów, wielkich kompleksów budowli, miasta na wodzie czy miasta trzypoziomowego, pozostających w najnaturalniejszej zgodzie z otaczającym krajobrazem".
(Współczesna rzeźba polska, Andrzej Osęka, Wojciech Skrodzki, Arkady, warszawa 1977, s. 24)

Ossip Zadkine, jeden z najwybitniejszych europejskich rzeźbiarzy, o pracach Ślesińskiej pisał: "Rzeźby Ślesińskiej są pełne delikatności i wrażliwości. Nowe formy śpiewają i rozwijają się niby śpiew antyczny i współczesny". Ta delikatność wyczuwalna jest w proponowanej kompozycji. "Św. Franciszek" w ujęciu Ślesińskiej nie ma nic wspólnego z rzeźbą sakralną czy religijną. Interpretacja postaci ludzkiej o małej głowie osadzonej na smukłym torsie skontrastowanym z masywną dolną partią ciała zdradza wpływ dzieł Henry'ego Moore'a. Ślesińska wzięła na warsztat strój zakonnika. Bracia zakonni rozpoznawani byli właśnie przez strój (habitus), który symbolizował oddanie swego życia Chrystusowi oraz był znakiem wyróżniającym i nadającym odpowiedni status społeczny lub duchowny. Strój pierwszych franciszkanów zwanych pokutnikami był przede wszystkim wyrazem postawy ascetycznej. Ascezę mamy również widoczną w kompozycji, artystka zrezygnowała z dekoracyjności, ubogą, szorstką w wyrazie suknię przyozdobiła pasem. Cingulum, czyli gruby sznur z frędzlami, symbolizuje moc i łaskę Bożą, w którą odziani są chrześcijanie stający do służby. Cingulum symbolizuje wstrzemięźliwość i panowanie nad pożądliwościami cielesnymi. Sznur jest także znakiem pracy w służbie Bożej i posłuszeństwa. A może w ten sposób artystka próbowała pokazać zwielokrotniony różaniec, który przy boku nosił święty. Skręcone sznury okalają suknię postaci, tworząc wokół niej zrytmizowane elementy.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
ŚLESIŃSKA Alina

Jedna z najbardziej znanych polskich rzeźbiarek, poza tym malarka i rysowniczka. Studiowała na Akademii w Krakowie pod kierunkiem X. Dunikowskiego oraz w Warszawie u M. Wnuka. Wielokrotnie wyróżniana m. in. nagrodą paryskiej „Kultury” w 1957. Prace artystki znajdują się w zbiorach Muzeum Narodowego w Poznaniu.

Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: [email protected]
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

[email protected]  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: [email protected]