Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | [email protected]
KARTA OBIEKTU
ŚLESIŃSKA Alina | Kompozycja z żółcią, 1963 r.

Alina ŚLESIŃSKA (1922 Poznań - 1994 Warszawa)

Kompozycja z żółcią, 1963 r.

gobelin/wełna, 200 x 150 cm
sygnowany i datowany na odwrociu: 'ALINA ŚLESIŃSKA | 1963 R.'

Warto przywołać twórczość artystki ze względu na jej niesamowite osiągnięcia, ale także wszechstronność i odwagę. Wachlarz technik - rysunek, malarstwo, rzeźba, tkanina collages, architektura - znajdował się w centrum zainteresowań artystki. To właśnie ten panoramiczny obraz najlepiej ukazuje twórczość Ślesińskiej. Artystka nie odczuwała potrzeby ograniczania się, swobodnie operowała i nieraz tworzyła prace na pograniczu poszczególnych dyscyplin. Swoboda, z jaką lawirowała pomiędzy technikami, ukazywała nieskrępowaną postawę artystyczną Ślesińskiej. Warto zaznaczyć także, że jednym z głównym pół działań artystki była architektura. Ślesińska była jedną z niewielu powojennych artystek, które tak śmiało ingerowały w tę tradycyjnie męską dziedzinę.
Rok 1963 był intensywnym okresem w twórczości Aliny Ślesińskiej. Latem artystka odbyła podróż do Brazylii, gdzie została zaproszona na wykład o architekturze eksperymentalnej na Uniwersytecie w Brasilii. Następnie udała się bezpośrednio do Stanów Zjednoczonych, gdzie w Watkins Galery na Uniwersytecie w Waszyngtonie pokazała swoje pace, których fotografie wykonał Eustachy Kossakowski. Nie był to jednak koniec podróży dla artystki. W tym samym roku dwukrotnie udała się do Paryża, gdzie jej prace zostały pokazane na dwóch wystawach "Actualité de la Sculpture", która odbyła się w Galerie Creuze. Druga wystawa, w której udział wzięła artystka to "Sculpture Architecturale et Architectures- Sclpures" w Galerie Anderson-Mayer. Pod koniec roku w grudniu Ślesińska wyjechała do Ghany, gdzie otrzymała zlecenie wykonania monumentalnego posągu pierwszego prezydenta tego kraju.
W zaprezentowanej tkaninie można doszukiwać się fascynacji kolorytem Afryki, który artystka przełożyła na bezforemne plamy barwne w kolorach ochry, ziemi, zieleni czy tytułowej żółci. Artystka swoje impresje przelewałam na płótno, ale także tkaninę. Jak opisywała swój pobyt w Afryce Ślesińska: "W Ghanie zachwyciła mnie nie tylko egzotyka, niezwykle ciekawy folklor, ale przede wszystkim mieszkańcy. Poznałam prezydenta, który jest bardzo ciekawym człowiekiem (…) Zaprzyjaźniłam się z wieloma rodzinami, które w komplecie przychodziły do mnie w odwiedziny (…) Miałam swoje małe ZOO składające się z małpki, psa afrykańskiego, papugi i sarenki (…) Podróżowałam trochę po Afryce. Namalowałam wiele pejzaży - impresji na tematy afrykańskie" (Alina Ślesińska zostawiła w Ghanie pomnik i swoje imię. Rozmawiała: Hen, "Sztandar Młodych", 139, 1965).
Alina Ślesińska była niezwykle wszechstronną artystką, określaną nieraz przez krytyków jako jedna z wielkich nieobecnych polskiej historii sztuki współczesnej. W latach 1948-49 studiowała na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie w pracowni Xawerego Dunikowskiego. Od 1950 natomiast kontynuowała studia na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. W 1957 roku prace artystki zostały dostrzeżone na wystawie w Warszawie, a Ślesińska zyskała uznanie warszawskich krytyków. Wynikiem zaprezentowania prac było zaproszenie ze strony Musée National d’art moderne. W 1958 roku odbyła się indywidualna wystawa prac artystki w Paryżu. Jak opisuje Ewa Toniak koleje losy Ślesińskiej, jej biografia i twórczości opisują dwie kategorie - nadmiaru oraz całkowitego wyparcia. Po w powrocie z Paryża artystka była określana mianem "objawienia" w sztuce polskie i porównywana do takich artystów jak Podkowińskiej, Pankiewicz czy Makowski. W okresie największej aktywności artystki była porównywana do Aliny Szapocznikow. Artystki zresztą wykazywały podobne zainteresowania - debiut w latach 50., a następnie studium wyizolowanych, samotnych postaci ludzkich, a także syntetycznie potraktowanie kobiecych aktów, a kończąc na dzielonej fascynacji twórczością Henry’ego Moore’a. Jak zauważa Ewa Toniak w "Od nomadycznych miast po chmurę punktów. Przypisy do twórczości Aliny Ślesińskiej" twórczości artystki nie została dotychczas poddana krytycznej ocenie, "a dorobek Aliny Ślesińskiej zajmuje zaledwie akapit w monografiach rzeźby współczesnej i jej słownikach. To ślad w cudzych wspomnieniach. Fotografie, recenzje i plotki. Obraz niepełny i popękany, złożony ze wzajemnie wykluczających się wątków. Pełen pytań bez odpowiedzi" (w: Alina Ślesińska 1922-1994, wstęp. Agnieszka Morawińska, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa 2007, s. 7). Z drugiej strony, jak podkreśla krytyczka Ewa Toniak, od lat 70. aż do śmierci artystki w 1994 została ona całkowicie wyparta z instytucjonalnego obiegu.


Studiowała w Krakowie u Xawerego Dunikowskiego oraz w Warszawie, w pracowni Mariana Wnuka. Na drugą połowę lat 50 - tych i pierwszą lat 60 - tych, przypada okres jej największej kariery artystycznej i rozgłosu o zasięgu krajowym i światowym. Przyczyniły się do tego m.in.: spektakularny sukces na wystawie „Architektura rzeźby, rzeźba architektury” na III Bienalle w Paryżu w 1963 r. oraz udział w projektach artystycznych; przy budowie miasta Brasilia w Ameryce Łacińskiej, na zaproszenie Oscara Niemeyera oraz w Ghanie, na zaproszenie prezydenta. Jej zainteresowania, podobnie jak Aliny Szapocznikow, z którą konkurowała, oscylowały wokół rzeźby biomorficznej, zwłaszcza autorstwa Henry’ego Moora oraz projektów łączących osiągnięcia architektury i rzeźby. Równolegle z malarstwem, rzeźbą i architekturą tworzyła gobeliny, czego przykładem jest prezentowana praca. W późniejszym okresie życia zapomniana, umarła w 1994 roku w Warszawie.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
ŚLESIŃSKA Alina

Jedna z najbardziej znanych polskich rzeźbiarek, poza tym malarka i rysowniczka. Studiowała na Akademii w Krakowie pod kierunkiem X. Dunikowskiego oraz w Warszawie u M. Wnuka. Wielokrotnie wyróżniana m. in. nagrodą paryskiej „Kultury” w 1957. Prace artystki znajdują się w zbiorach Muzeum Narodowego w Poznaniu.

Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: [email protected]
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

Ceny wywoławcze.
Dom Aukcyjny Desa Unicum nie publikuje cen wywoławczych we wszystkich katalogach aukcyjnych.
W takim przypadku licytacja rozpoczyna się od podawanej przez aukcjonera w trakcie aukcji ceny wywoławczej, która zwyczajowo zawarta jest między połową a trzy czwarte dolnej granicy estymacji.

[email protected]  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: [email protected]